förknippningar

Mer
18 år 11 månader sedan #14403 av Svarthjarta
jag blir galen på mina idéer! jag kan inte bestämma mig för om jag ska snusa eller röka eller både och (jag tror inte jag klarar sluta helt).
det låter nog löjligt, men det är ett jättejobbigt problem, som jag grubblar på varje dag. röker jag ska jag leva mitt liv på ett sätt, snusar jag, på ett annat sätt. det är förknippningar, idéer och negativa associationer och vilket jag gör beror till stor del på dagsform och vilken musik jag lyssnar på. jag har å ena sidan sporten (som jag ser som snus) och å andra sidan sommarens festivaler (vilket jag ser som rökning) jag har bokat biljetter till en del konserter (då blir jag nervös och måste röka och kanske också dricka alkohol, typ) och så ska jag vara med i seriespel i sommar också (= vill inte visa att man röker = snus)
någon som känner igen sig i det här? kanske inte just med snus och cigaretter, men med andra "förknippningar"? det gör mig så trött!

p.s. jag började med rökningen, snuset har kommit sen.
/c.
Mer
18 år 11 månader sedan #14454 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet förknippningar
Hej!

Jag har inte läst om förknippningar tidigare, men jag vet att många har problem att bestämma sig och fatta beslut. Det är som ett resultat av sjukdomen och ett av många symptom som kan förekomma.

Snusning låter annars som det klokaste alternativet. Bäst för hälsan och billigast. Det är också bra för ditt idrottande. Du kan ju skriva ner fördelar och nackdelar med att röka resp snusa för att den vägen kanske komma fram till ett slutgiltigt beslut om det.
Mer
18 år 11 månader sedan #14512 av Svarthjarta
Svar från Svarthjarta i ämnet förknippningar
tack för svaret! det är kris just nu. visst är snus både billigare och bättre, men det är så svårt att sluta röka. dagsformen avgör. jag lurar mig själv, jag kan gå timmar utan att röka och vara säker på att jag kan sluta. sen kommer en spik i huvudet och jag röker igen. att kombinera strider mot mina idéer jag har kring detta och är kostsamt.
jag har försökt få tag på någon att prata med idag, men utan att lyckas, mer eller mindre. jag har knappt varit utanför dörren på 3 dagar, allt för att jag tänkt att jag måste bestämma mig först, innan jag gör något. det mest förnuftiga är väl att tänka tvärtom...
nu har jag iaf lyckats ta mig ner till mina föräldrar och min mamma kommer hem om en timme. blir till att prata lite med henne om det.
jag hör säkert av mig igen, för jag måste skriva av mig skiten..
tack.