lite slutsatser...

  • B
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #18865 av B
lite slutsatser... skapades av B
Har försökt göra en liten sammanfattning om hur mitt liv utvecklats utan att tänka så mycket på specifika symptom utan i mer allmänpsykologiska termer. Detta är något jag knåpat ihop själv utan några speciella kunskaper i psykologi och jag har ingen aning om min f.d psykolog skulle hålla med mig. vården tycker nog jag är "färdigterapiad" så dom har lämnat mig vidare till kommunen...



1.känslighet
2.intelligens
3.kognitiva förmågor
4.förmåga relatera,få utlopp för känslor
5.världens komplexitet


barndom 1. +++ 2.+++ 3.++ 4. - 5.--


tonåren 1.+++ 2.+++ 3. + --> -- 4. -- 5. 0 --> ++


åren
innan 1.+++ 2.+++ 3. -- 4. --- 5.++
behandling




psykos 1. maxad 2. +++ 3. --- 4. minusmaxad 5. maxad





senaste 1.+++ 2.+++ 3. 0 -> --- 4. 0 --> --- 5. + --> +++
åren
(väldig
variation)




conclusion:

känslighet ganska konstant men tar sig olika uttryck när de mentala känslorna kokar över sätter sig känsligheten i
sinnesintrycken.

intelligens konstant, har inget med denna sjukdom att göra, men man har inte så stor användning av den och har svårt att
få fram den när inte kognitionen funkar.


kognition, och förmåga att relatera till andra, få utlopp för sina känslor,känna samhörighet verkar ha följt varandra åt
i en nedåtgående spiral som utmynnat i psykos och dessa faktorer tycks vara omvänt proportionella med hur stor och komplex
jag uppfattat världen.

givetsvis finns det hur många fler aspekter som helst man kunnat ta med, olika former av känslighet, intelligens,
kognition t.ex. affektiva känslor. kreativitet i tanke och handling osv..

Det förändrar dock inte slutsatsen jag drar att om man är en envis lite exentrisk, kritiskt tänkande person som inte vill
låta sig rättas in i några led och grupperingar utan gå sina egna vägar, men samtidigt är extremt känslig för kritik,
för att bli avvisad och verkligen vill ha bra kontakt med människor är man nog i riskzonen för att det som kunde blivit ett
väldigt spännande och känslofyllt liv i positiv bemärkelse istället exploderar ut till en blandning av skräck och
handlingsförlamning....


ps (usch jag lyckas/orkar inte ens göra en vettig tabell trots att jag är utbildad programmerare, hoppas jag gör mig förstådd)
Mer
18 år 10 månader sedan #18870 av leva
Svar från leva i ämnet lite slutsatser...
Du får jobba mer med känsligheten för kritik. Där ligger nog den svagaste länken.Bygga upp självförtroendet då kommer du att tåla kritiken.
Mer
18 år 10 månader sedan #19003 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet lite slutsatser...
Intressanta observationer du gjort på dig själv. Jag tror nog att det stämmer på många faktiskt. 80 % av de med schizofreni har kognitiva besvär. Många har också svårigheter att utrycka känslor.

Eftersom du är programmerare så undrar jag ändå om du kanske överdriver dina problem med kognition. Jag tycker att du kanske inte borde ha så allvarliga problem då, men jag kan ha fel för du borde ju veta bäst själv.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #19008 av
Svar från i ämnet lite slutsatser...
B,

Maxad, av hur många + eller - ?