Tankestörningar

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19074 av
Tankestörningar skapades av
Jag har grova problem med tankeverksamheten... tyst och tomt och det som fungerar går det rätt dåligt med. Jag kan inte göra vad jag vill för då rör det sig i tankeverksamheten... blir sämre läge där uppe helt enkelt... Går ifs över för det mesta men ibland blir det sämre.
Jag har två drömmar om att det kommer att bli bättre, det är hopp för mig. I en dröm var min döda mamma med. Hon hjälper mig oxå igenom dagen... känner av hennes närvaro och så.
Jag är rädd för att det ska bli så svårt att jag blir hel-blockerad på nåt sätt eller att det blir så svårt läge att jag blir självmords benägen... jag vet inte vad som kommer att hända och jag oroar mig mkt för hur det kommer att gå...
Grejen e oxå att jag vet inte vad jag ska tro om det här... vad det har att gör med... det kom av en grov händelse, blev nån krock i hjärna eller vad man ska säga- ska man tro att det är kopplat till den eller har det med schizofreni att göra eller med stress och halvt tuff uppväxt att göra....
Känner ni igen er?
Mer
18 år 9 månader sedan #19089 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tankestörningar
Jag tror nog att de flesta här har haft problem med tankestörningar, som brukar minska när man får antipsykotika. Det värsta problemet jag haft själv är problem med närminnet, men det förbättrades efter flera års träning med att läsa och skriva. Det är väldigt jobbigt att t.ex. inte minnas det man nyss läst eller hört.

Om man är deprimerad kan man också få problem att tänka klart och snabbt. Efter psykoser så kommer det ofta en depression som kan vara väldigt besvärande, men den kan minskas av medicinering med antidepressiva. Har du kollat upp om du kanske har en depression? Det finns en självtest på Internet, där man gratis kan mäta hur deprimerad man är:
www.deprimerad.net/allm/testa/madrs.htm

Vid schizofreni brukar man må väldigt dåligt de första åren, men inom 5 år har ofta läget stabiliserats eller förbättrats. Ibland kan det också ta lite längre tid än 5 år. Schizofreni är en sjukdom som inte försämras med stigande ålder utan tvärtom. Många förbättras också i 40-60 års åldern.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19211 av
Svar från i ämnet Tankestörningar
Jag har käkat anti-psykotika i ett år med hög dos och det hjälper inte så bra. Zeldox käkar jag. Har lagt till Trilafon nu... Tycker inte att att det borde va så bra att pumpa i sig en massa antipsykotiska heller...
Jag vet inte... Funderar på att börja med Leponex eller vad den nu hette men det är viktuppgång på den så jag drar mig för det...
Jag vet i fan vad man ska göra... jag orkar inte ha det så här...
Mer
18 år 9 månader sedan #19233 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tankestörningar
Leponex har bäst effekt av alla antipsykotika och brukar ofta ge effekt fast andra antipsykotika inte ger det. Det är troligen möjligt att minska viktuppgången om man får hjälp av dietist med diet och motionsråd. Alla går heller inte upp i vikt av Leponex även om de flesta gör det. Leponex minskar också risken för självmord med 30-80 %.