negativa symptomer

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 11 månader sedan #1395 av
negativa symptomer skapades av
Jag lider av anhedoni och dom negativa symptomer på schizophreni. Jag har provat olika läkomedel men intet hjälper. Jag har provat risperdal, zeldox, leponex och cipramil och effektor. Intet hjälper. Jag tar också vitaminer och mineraler men intet hjälper. Jag tar B vitaminer och fiskolja.
Vad mera kan jag göra för att bli frisk, var snäll och hjälp mig om du har bra erfaringar med något.

tack så mycket


sofia
Mer
19 år 11 månader sedan #1416 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet negativa symptomer
Hej!

Länken till sajten om Abilify är www.abilify.com/ . Det är preparatets tillverkare som står bakom sidan. De skriver: "Abilify helps improve a broad range of the symptoms associated with schizophrenia, which may include hearing voices, unclear thinking, having uncomfortable or disturbing thoughts, feeling confused, and lacking interest in the things you previously enjoyed.". Det är dock inte vetenskapligt bevisat ännu att Abilify har effekt mot negativa symptom.

Själv skulle jag försöka få kognitiv beteendeterapi mot negativa symptom. Det finns studier, som visar att man får reduktion av negativa symptom då.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... va-symptom

Har du testat det antidepressiva medlet Remeron för det finns indikationer på att det kan ha effekt mot negativa symptom.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... va-symptom

Kosttillskottet Sarkosin kan också ha effekt mot negativa symptom. Jag tycker att läkarna borde kunna skriva ut apotekstillverkade sarkosinkapslar på recept.
Det har gjort det förr med tryptofan.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... ipsykotika

Jag skulle också själv försöka att se på roliga komedier och filmer för att stimulera förmågan att känna glädje.

Admin
  • Dont want to be schizoid
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 dagar sedan #38063 av Dont want to be schizoid
Svar från Dont want to be schizoid i ämnet negativa symptomer
Det forskas mycket om negativa symptom just nu har jag hört.
Man vet ju att för mycket dopamin i hjärnan ger positiva symptom som hallucinationer o.s.v men varför det är svårare att behandla negativa symptom vet man inte, en teori är att det är andra signalsubstanser än dopamin som är inblandade i negativa symptom.

Min läkare har sagt att de allra nyaste neuroleptika preparaten har effekt på negativa symptom, själv har jag diagnosen schizoid personlighetsstörning och ska snart få prova på Abilify. Skall bli spännande & se effekten (om det blir någon).

www.nymedicin.com/news/1998/08/2 ... hreni.html

än finns det hopp =)