schizotyp eller inte?

Mer
12 år 5 månader sedan #446065 av Vemod
Hallo!

Jag är misstänkt schizotyp, ej färdigutredd vad jag vet, då jag uppvisar negativa symtom och hade svårt för det sociala.

Det konstiga är, att under det senaste året så har jag medicinerats med abilify, har inte träffat min läkare sen i november förra året, bara haft telefonkontakt, och medicinen har förstås hjälpt mot dom negativa symtomen.

Från att ligga i sängen och se på tv hela dagarna, äta varannan eller vad tredje dag (alltid snabbpizza och cola), duschat en gång varannan vecka, och hållit mig för mig själv på jobbet då jag jobbade nattskift, och inte visat nåt intresse av andra människor eller uttryckt några särskilda känslouttryck, till att bli social och få tillbaka humöret, (sliter fortfarande en hel del med eengagemang, kognitiva svårigheter och anhedoni, men kan i alla fall sysselsätta mig under kortare stunder nu), och började helt plötsligt trivas i folks sällskap så mycket att jag ofta föredrar det framför att vara ensam.

När det gäller symtomen, så kan man se en trend som sträcker sig nästan tio år bakåt (jag är 26 nu, och dom kognitiva symtomen började jag känna av för ca 10 år sen, och dom negativa symtomen började jag märka av hösten 2007 och har bara blivit värre och värre), och jag var alltid blyg och konflikträdd.

Men sedan jag började med abilify så har jag blivit helt "normal", fortfarande lite blyg och konflikträdd, svartsjuk i förhållanden. Men mycket av det som skylldes på en schizotyp personlighetsstörning försvann, därför har jag börjat fundera om allt helt enkelt beror på negativa symtom, och att jag inte är paranoid utan helt enkelt bara blyg, och att mina svårigheter i kärleksförhållanden är att jag helt enkelt ärvt min fars svartsjuka och inte är paranoid i den schizotypala bemärkelsen, och att dessa började förvärras för många år sedan pga framskridande negativa symtom?

En annan sak som är värd att poängtera, jag brukar inte beskrivas som excentrisk direkt, och har ingen annorlunda personlighet annars, som man brukar ha vid en schizotyp störning.

Så kort och gott, kan allt bero på negativa symtom? Jag ska träffa min läkare igen i början av nästa år, och funderar då på att föreslå att stryka schizotyp-diagnosen.

Men en annan fråga, finns det någon störning som orsakar negativa symtom utan psykotiska episoder?

Är även utredd för asperger, och var inte ens i närheten av det enligt dom tester jag gjorde... Tyckte att testerna var onödiga, då jag blev dålig för några år sedan och var en helt vanlig unge när jag var liten.
Mer
12 år 5 månader sedan #446125 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet schizotyp eller inte?
Schizofreni simplex domineras av negativa symptom utan psykotiska symptom. Det finns dock de som hävdar att schizofreni simplex oftast kan vara Aspergers. Annars kan det vara svårt att skilja mellan depression och negativa symptom. Den viktigaste skillnaden är att negativa symptom är långvarigare än depressiva.

Ganska många med schizofreni påstås haft schizotyp personlighetsstörning innan de insjuknade.
Mer
12 år 5 månader sedan #446128 av zoegas
Svar från zoegas i ämnet schizotyp eller inte?
Negativa symptom går inte att medicinera bort. Och svartsjuka är paranoia.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
12 år 5 månader sedan #446502 av Vemod
Svar från Vemod i ämnet schizotyp eller inte?

Admin1 skrev: Schizofreni simplex domineras av negativa symptom utan psykotiska symptom. Det finns dock de som hävdar att schizofreni simplex oftast kan vara Aspergers. Annars kan det vara svårt att skilja mellan depression och negativa symptom. Den viktigaste skillnaden är att negativa symptom är långvarigare än depressiva.

Ganska många med schizofreni påstås haft schizotyp personlighetsstörning innan de insjuknade.


Jo, jag läste på lite om simplex för nåt tag sen, och tyckte det passade bättre in på hur jag är omedicinerad, än vad schizotyp personlighetsstörning gör. Men hittade inte allt för mycket information om simplex, och det känns lite overkligt att det faktiskt skulle kunna röra sig om schizofreni, jag fungerar ju hyfsat med mediciner och så med.

Men jag får se, kanske föreslår det för läkaren när jag träffar honom nästa gång.
Mer
12 år 5 månader sedan #446545 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet schizotyp eller inte?
En depression kan likna negativa symptom mycket, även om negativa symptom är mer långdragna. Abilify kan också ge viss effekt mot depression och kan ges som tillägg till antidepressiva för att få bättre antidepressiv effekt.
Mer
12 år 5 månader sedan #446601 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet schizotyp eller inte?
-