schizotyp eller inte?

Mer
12 år 5 månader sedan #446609 av Geta
Svar från Geta i ämnet schizotyp eller inte?
Mina negativa symtom har funnits där även under långa perioder, som jag har varit omedicinerad med antipsykotika.
Det har rört sig om flera år. Så i mitt fall är det inte antipsykotikan, som framkallar de negativa symtomen.
Mer
12 år 5 månader sedan #446720 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet schizotyp eller inte?
Före den första psykosen har många en period, som kan vara flera år lång med negativa och kognitiva symptom, så dessa symptom uppträder ofta före psykossymptomen.
Mer
12 år 5 månader sedan #446767 av Sylviaplath
Svar från Sylviaplath i ämnet schizotyp eller inte?
Personer finns. Problem finns. Men diagnoser finns inte annat än i DSM. DSM-V kommer skilja sig från DSM-IV . Många diagnoser kommer därmed ändras - men personerna består. Varför haka upp sig så enormt på diagnoser när de inte finns? Varför kommer jag att tänka på Prokrustes säng?
Mer
12 år 4 månader sedan #446936 av Vemod
Svar från Vemod i ämnet schizotyp eller inte?

Admin1 skrev: En depression kan likna negativa symptom mycket, även om negativa symptom är mer långdragna. Abilify kan också ge viss effekt mot depression och kan ges som tillägg till antidepressiva för att få bättre antidepressiv effekt.



Depression är det inte, för jag känner mig inte nedstämd alls. Bara helt tom inombords, framförallt utan medicinen. Känner mig inte kapabel till att känna så starka känslor som depression faktiskt är, är alldeles för likgiltig för det.
Mer
12 år 4 månader sedan #446951 av Geta
Svar från Geta i ämnet schizotyp eller inte?
Mina negativa känslor kändes som att gå i vadd. När jag började få ångest, så välkomnade jag de känslorna, för de kändes i alla fall.
Mer
12 år 4 månader sedan #447027 av Vemod
Svar från Vemod i ämnet schizotyp eller inte?
PSR,

Jo, förvisso, men läkaren min verkar tycka att det rör sig om negativa symtom, snarare än depression. Depression har aldrig ens kommit på tal om under de åren jag varit inom psykiatrin. Fick dock höra från min förra läkare att jag hade "dåliga vanor" och att neuroleptika enbart hade en placeboeffekt på mig, så jag slutade med medicinen, och kom knappt upp ur sängen efter en månad utan den.

Tänker inte svära på att jag har negativa symtom, men det är vad min nuvarande läkare säger, och medicinen är skillnaden mellan att vara helt passiv och någorlunda aktiv för mig, dock med stora brister i intresse och engagemang fortfarande. Men jag försöker i alla fall hålla igång...