tecken på intelligent liv

Mer
18 år 2 månader sedan #32844 av Nissegossen
Niklas,

Jag gjorde Mensatestet, prov 2 och 3 som alla kan göra. Första testet fick jag 13 poäng av 18 möjliga, andra testet fick jag 6 poäng av 18 möjliga. Vad säger detta om min iq?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 1 månad sedan #35346 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet tecken på intelligent liv
Mensatestet gjorde jag för 3 veckor sedan och fick 17 poäng av 18 möjliga på provtest II. På provtest III fick jag 11 poäng av 18. Vet ej vad jag har i IQ. Vad tror du Niklas?
Mer
18 år 1 månad sedan #35349 av Nissegossen
Jag är inte särskilt intelligent. Ärligt talat så tror jag att min intelligens möjligen ligger under normal, men jag känner mig ändå smart. Delvis för att jag har lätt för att känna empati för andra och förstå människans språk (alltså inte bara muntligt eller kroppspråket, utan även vad man säger genom handlingar och korta uttalanden). Kanske beror det en del på min depressiva period, för då tänkte jag ofta att "alla andra är så dumma som inte ser sanningen, allt är meningslöst och ingen tänker på de saker jag tänker på" typ, men jag har alltid förstått att intelligens inte innebär ett högt IQ.

Att vara intelligent handlar inte alltid om logik. Att vara smart innebär social kompetens, att se fler vägar än en och att ständigt vidga sina perspektiv. En diskussion mellan två mensamedlemmar är knappast ett kvitto på att diskussionen är intelligent och mer meningsfull än om man pratar med en begåvningshandikappad. Niklas, du borde söka intelligens på andra plan också eftersom intelligens egentligen inte går att mäta i mensatest. I alla fall inte den sortens intelligens jag syftar på.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 1 månad sedan #35350 av Saari
Svar från Saari i ämnet tecken på intelligent liv
På tal om intelligens, jag kanske borde loggat in innan jag postade i denna tråd... Haha!
Mer
18 år 1 månad sedan #35363 av Amanita
Svar från Amanita i ämnet tecken på intelligent liv
Saari: Jag håller med helt och hållet, intelligens och IQ är två helt olika saker. IQ mäter logiskt tänkande, eller i fallet med mensas test, förmågan att se små prickar förflytta sig över en ram. Själva grejen är den att de här sortens tester skiljer sig väldigt mycket från att kunna se helhetsbilder, greppa stora förståelser, och det viktigaste av allt: att förstå andra människor. I slutändan kan man tänka sig att autister skulle få väldigt bra resultat på mensas tester, medans om man vill tala om verklig "intelligens" så handlar det nog mer om EQ (emotionell intelligens), eller egentligen SQ (själslig intelligens).

Hm, jag gjorde också testen, hehe fick lite bråttom där på slutet på andra testet och gissade på de sista frågorna.. 18/18 på första och 14/18 på andra.. det är alltid det där med tid alltså, fick man all tid i världen skulle man ju till slut klura fram rätta svaret på det mesta.. eller kanske inte, men men, det är bara en lek.

Resultaten:
tuser690.kontrollpanelen.net/men ... 0&QADir=qa
tuser690.kontrollpanelen.net/men ... 0&QADir=qa
Mer
18 år 1 månad sedan #35365 av leva
Svar från leva i ämnet tecken på intelligent liv
Intelligens, anser jag, är ett mått på hur du behandlar andra . Det jag anser är viktigast är känslan och empatin. Finns det ingen empati kan man lika väl vara en robot. Räkna plus och minus det går att programmera.