Koncentrationssvårigheter och overklighetskänslor

Mer
8 år 11 månader sedan #741746 av LonleyMedusa
Jag har dom senaste veckorna haft problem med koncentrationen. När jag talar i telefon så tappar jag lätt fokus på det vi pratar om. Likadant är det dom få gångerna jag ser på tv exempelvis. Samtidigt som det här började, så har jag börjat få overklighetskänslor. Riktigt obehagligt! Det är ungefär som känslan när man har hög feber, fast det har jag inte. Riktigt läskigt är det. Det håller oftast på i några minuter bara, men det kommer flera gånger varje dag. Dessutom har jag fått skrämmande tvångstankar som pågått i en veckas tid. Kontakten med psyk är inte mycket att hänga i gran då dom säger att det låter som "vanliga tvångstankar", som om det vore en vanlig förkylning eller nåt och säger åt mig att återkomma om jag vill skada mig själv. 8O

Är det här vanligt vid schizofrenidiagnoser? Vad kan man själv göra åt det?
Mer
8 år 11 månader sedan #741749 av Inwatto
Jag känner inte igen mig i din beskrivning på hur du har det. Tror det är så att din hjärna jobbar hårt med att försöka hitta sitt optimala sätt att arbeta. Då kopplas olika centra in och ur, vilket leder till overklighetskänslor (min egen förklaring). Dessutom har du "hjälp" från tvångstankar. Tyvärr är det ju stjälp de tankarna ger, men om du ignorerar dom, så lär de försvinna.

Vad göra? Slappna av och njuta lite av nuet? Svårt om man mår dåligt! Gilla läget, är ju inte precis det man vill göra, men kanske skulle det lugna din hjärna lite. Ja, det var det enda jag kan komma på.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
8 år 11 månader sedan #741750 av Geta
Jag känner inte heller igen mig.
Mer
8 år 11 månader sedan #741751 av koi
Jag har koncentrationssvårigheter ibland. Jag kan tex inte titta på tv för jag hänger inte med i handlingen. Om det inte är en jättebra film som inte har massa snabba scenbyten. Men köra bil går bra för det tycker jag om. Har inga koncentrationssvårigheter då. Men jag har ADHD diagnos. Fick den för 13 år sedan.
Mer
8 år 11 månader sedan #741906 av Admin1
Koncentrationsvårigheter och dåligt närminne är vanliga problem vid schizofreni och kallas för kognitiva problem. Det är problem med tänkandet och sitter i främre delen av hjärnan, där också förresten luktnerverna går. Att du kan ha svårt att tala i telefon kan bero på dåligt närminne.

Koncentrationsproblem och dåligt närminne går att förbättra med träning och det finns en behandling för det, som heter IPT-k.
www.viska.se/index.php/sjalvhjal ... nsfoermaga

Overklighetskänslor är det tredje vanligaste psykiska symptomet och förekommer vid en rad olika psykiska besvär. Man kan själv vara overklig - depersonlisation eller omgivningen kan vara overklig - derealisation. Har du kortvariga besvär är det nog inte farligt.
www.viska.se/index.php/sjalvhjal ... etskanslor

Tvångstankar är också vanligt och tillhör ångestsjukdomarna. Kan behandlas med SSI-antidepressiva.
www.viska.se/index.php/sjalvhjal ... handlingar
Mer
8 år 11 månader sedan #741915 av LonleyMedusa