Koncentrationssvårigheter och overklighetskänslor

Mer
8 år 11 månader sedan #741916 av LonleyMedusa
Admin1: Jag läste länken angående tvångssyndrom där det stod att det kan vara svårt att skilja på tvångstankar och vanföreställningar när man har schizofreni. Hur vet man skillnaden på om det är en vanföreställning eller en tvångstanke? Jag har under flera timmar per dag i över en vecka haft tankar som kommer upp av sig själv som säger att jag ska skada mig själv. Enligt min mening låter det som en tvångstanke, men kan det också vara en vanföreställning?
Mer
8 år 11 månader sedan #741930 av mumrik
Jag känner igen mig precis i det du skriver. det kommer och går.
Man är upptagen med att tänka så det blir liksom fullt fast tomt på en gång.
Mer
8 år 11 månader sedan #741979 av sirap
Jag har också haft dessa tvångstankar om att skada mig, för mig har det varit depressivt färgat. I mitt liv ser det ut som en kris förra sommaren utlöste problemen, vet inte om det är så för dig LonleyMedusa. Det har inte hjälpt att prata om det för mig men antidepressiv medicin har tagit udden av mitt ältande och tvångstankarna.
Mer
8 år 11 månader sedan #741980 av LonleyMedusa
Tvångstankarna har pågått i mer än en vecka nu och just nu är dom värre än nånsin! Jag tog 10 mg Oxascand för en halvtimme sen men skiten släpper inte. Har även Mirtrazapin 30 mg hemma som jag fick utskrivet när jag var på psykakuten för ett år sedan. Kan det hjälpa?
Mer
8 år 11 månader sedan #742008 av sirap
Bensodiazepiner brukar inte bita på tvångstankar tycker jag. Vet inte om mirtazapin hjälper just dig, men fråga din läkare. Är det en depressiv grej som ligger bakom kan det säkert hjälpa iaf delvis på sikt, även om det inte är godkänt för OCD.
Mer
8 år 11 månader sedan #742085 av Admin1

LonleyMedusa skrev: Admin1: Jag läste länken angående tvångssyndrom där det stod att det kan vara svårt att skilja på tvångstankar och vanföreställningar när man har schizofreni. Hur vet man skillnaden på om det är en vanföreställning eller en tvångstanke? Jag har under flera timmar per dag i över en vecka haft tankar som kommer upp av sig själv som säger att jag ska skada mig själv. Enligt min mening låter det som en tvångstanke, men kan det också vara en vanföreställning?


Låter som tvångstankar. Vanföreställning är om du ständigt tänker att grannar eller utomjordingar skall skada dig. Mirtazapin verkar ej användas mot tvångstankar utan SSRI-antidepressiva, som Cipralex, Sertralin och Citalopram.