Tvärstopp

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
7 år 9 månader sedan #846524 av Fantasio
Tvärstopp skapades av Fantasio
Jag har väl alltid varit udda och inte haft överdrivet mycket kompisar. Men jag hade en lycklig barndom och uppväxt, i ett betongghetto kallat Hageby. Jag sportade mycket och såg på massvis av filmer, familjen skaffade video i februari '82.

Jag brukade åka in till stan och köpa en tidning på presstjänst, eller vad det hette. Tidningen var "Fangoria" och avhandlade skräckfilmer.

Jag fick mitt första jobb året jag skulle fylla 18, men vantrivdes och sa upp mig och gjorde lumpen istället. Sedan läste jag lite på Komvux och var arbetslös, men i april '91 fick jag mitt sista riktiga jobb, ett jobb jag hade i nästan exakt 20 år.

Jag lyckades ha flera romanser, men ville inte binda mig, så jag backade ut fler än en gång.

Hux flux började jag drabbas av oro och tog cigaretterna till hjälp. Det funkade skapligt, men nu är jag fast i nikotinträsket. Oron växte till ångest och jag började leta efter mikrofoner. Plockade sönder mobiltelefoner för att se om de innehöll något skumt.

I början av 2000-talet fick jag så min första psykos, men mitt liv hade fått sig en knäck redan. Jag slutade sporta och tappade (tillfälligt) intresset att se på film. Kvar blev en psykiskt sjuk ensling som stod bredvid och tittade på när andra levde sina liv. Allt tog tvärstopp.

Nu ugglar jag mest framför datorn, varje dag är den andra lik. Jag lever, men inte fullt ut. Jag vill ha tillbaka mina intressen och jag vill hitta på nya roliga saker att göra. Istället sitter jag här och inväntar slutet utan att lyfta ett finger.

Kan jag skylla på negativa symptom, eller är jag bara lat? Hur hittar man till på-knappen?
Mer
7 år 9 månader sedan #846535 av Geta
Svar från Geta i ämnet Tvärstopp
Du är nog fortfarande deprimerad över det som du har drabbats av.
Det är jättejobbigt att acceptera. Mycket blir aldrig som förut.
Mer
7 år 9 månader sedan #846555 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Tvärstopp
Vad har du för knappar att trycka på?

Om vi leker lite med detta, så föreslår jag en knapp som heter Under , en som heter Self-Destruct och Mirakel. Sedan kan jag för tillfället inte komma på fler.

Tittar man på din status, så står där ÖVERLEV. Då jobbar man för att leva, men har inget liv, just. Nästa bättre status är LIV. Det är dit vi vill komma. Att ha ett meningsfullt liv.

(Sedan finns de dem som vill komma till HIMLEN, men många bryr sig inte om ett efterliv.

Öh, nu blev det kanske rörigt i huvudet för somliga; det kan bero på att jag är en förvirrad datalog som tar 7 olika mediciner per dag.

PS
Frågan var väl egentligen hur du ska komma loss från ditt TVÄRSTOPP. Själv har jag börjat med Pokémon GO, men det tror jag inte är "medicinen" för alla. Vet inte hur du ska göra för att bryta osunda beroenden, som rökning och lugnande tabletter, t ex. Sorry
DS

Prata inte med hat i munnen!
Mer
7 år 9 månader sedan #846559 av Geta
Svar från Geta i ämnet Tvärstopp
Inwatto,

Det har verkligen blivit fart på dig.
Mer
7 år 9 månader sedan #846570 av Moderator1
Svar från Moderator1 i ämnet Tvärstopp
Jaaa, jag tycker också det hänt något med Inwatto. Från TVÄRSTOPP till fullt blås på 12 dagar. Då blir man annorlunda. Lite i häftigaste laget. :joker
Mer
7 år 9 månader sedan #846923 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tvärstopp
Det du kan göra är att börja jogga och sedan ta antidepressiva, som minskar negativa symptom. Men jag tror du behöver hjälp med att börja jogga och motionera. Börjar man få stora problem kan det vara svårt att lösa problemen själv. Det är när man behöver boendestöd eller bor på gruppboende det börjar kärva.

[url:ph7qxlt3]http://www.viska.se/index.php/sjalvhjalp/2261-negativa-symptom[/url:ph7qxlt3]