Problem med så kallade negativa symptom

  • Cold_soul
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #39600 av Cold_soul
Jag har ett inte så litet problem med mina så kallade negativa symptom för de verkar inte som om läkemedel biter på dem överhuvudtaget. Ändå sägs det ju att nya mediciner som risperdal, abilify o.s.v ska vara så effektiva mot mina problem men tydligen så tillhör jag de få som inte svarar på mediciner :cry: .
Sen jag fick dem (symptomen) så har jag helt tappat livsgnistan, är helt likgiltig, apatisk och allmänt livsless. Går i terapi just nu för att se om det hjälper.

det skulle vara kul att få höra hur det gått för er andra?
hur har det gått för er? vilka mediciner käkar ni och hurdan skulle du säga att effekten är?

tack på förhand för svar
Mer
17 år 11 månader sedan #39601 av Fantasio
Jag har nyss gått över till Risperdal och lider av mina negativa symptom. En läkare sa till mig att medicinen hjälper till 20 procent. 80 procent får man jobba med själv. Det känns jobbigt att det inte finns nån mirakelmedicin.
Mer
17 år 11 månader sedan #39620 av Admin1
Det är ganska vanligt med negativa symptom, som liknar på sätt och vis en depression, men symptomen varar betydligt längre. Nya antipsykotika, som du prövat har viss antidepressiv effekt och det påstås att de minskar negativa symptom, men det är nog inte fullständigt bevisat att det är så än. Jag har läst rapporter om att antidepressivat Remeron och kognitiv beteendeterapi minskar negativa symptom, men det är nog inte fullständigt vetenskapligt bevisat ännu.
  • Cold_Soul
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #39624 av Cold_Soul
Svar från Cold_Soul i ämnet Problem med så kallade negativa symptom
jag har hört många som tycker att de negativa symptomen är värre än de positiva att leva med.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #39632 av
Ja det är det, urjobbigt både för en själv och för omgivningen.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #39650 av
PSR, varför ringer du inte din överläkare och ber om recept ?
Han känner ju till dig så det vore väl inga problem.
Det måste ju vara bättre att du fick medicin snart än att gå och vänta på en tid långt fram i framtiden.
Tycker du har väntat tillräckligt länge redan.
Lycka till !!