Motivation.

  • Kn@sen
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Guldmedlem
  • Guldmedlem
  • Likt Knasen älskar jag att sova!
Mer
17 år 10 månader sedan #42162 av Kn@sen
Motivation. skapades av Kn@sen
Har svårt att finna motivation för att göra de enklaste saker nuförtiden.
Disken står i drivor, alla kläder i en hög brevid tvättmaskinen och jag som måste gå ut idag.
  • Besökare
  • Besökare
17 år 10 månader sedan #42177 av
Svar från i ämnet Motivation.
Det är inte utan att jag känner igen mig när det
gäller motivationnen. Brukar dock, innan det går
alldeles över styr få något ryck.
Bekymrar mig därför inte så mycket längre för det.
Men vid ett sjukdoms tillfälle trodde jag, att jag aldrig skulle
klara det nödvändigaste mer.
Det måste vara de negativa symtomen som spökar.

Geta
Mer
17 år 10 månader sedan #42178 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Motivation.
Jag kommer ihåg en diskussion på Schizophrenia.com, där frågan var vilket var det största problemet vid schizofreni. Många svarade MOTIVATION, så du är nog inte ensam med dina problem. Det jag skulle göra vore att försöka göra ett schema över saker som måste bli gjorda. Försök dela upp arbetet i mindre delar, som du vet att du klarar av och försök beta av listan. Försök också belöna dig med en godsak när du gjort något färdigt. Om du inte klarar av hemmet kan du ringa kommunen och be att få hjälp av en boendestödjare, som kan hjälpa dig.

Anledningen till att man får problem med motivationen är nog störningen av dopaminsystemet i hjärnan vid schizofreni. Dopamin tillhör belönings- och motivationssystemet i hjärnan.
Mer
17 år 10 månader sedan #42222 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Motivation.
Jag har också Abilify nu. Och precis som PSR har jag inga problem med motivationen längre + att jag blivit mycket mer utåtriktad.
Mer
17 år 10 månader sedan #42223 av killergirl
Svar från killergirl i ämnet Motivation.
Jag är oxå helt orkeslös och vill sällan göra något utanför hemmet...samma gäller ta tag i städning och tvätt....
  • Kn@sen
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Guldmedlem
  • Guldmedlem
  • Likt Knasen älskar jag att sova!
Mer
17 år 10 månader sedan #42230 av Kn@sen
Svar från Kn@sen i ämnet Motivation.
Har inte diagnosen, men känner igen mig i det mesta förutom hallisar. Ett problem är att hälften av symtomen existerat sen barnsben och den andra hälften kom i tonåren. Man är bara störd på något sätt antagligen, har tydligen haft olika former av psykoser som inte vill försvinna.