Ändrad läsförmåga?!

Mer
5 år 1 månad sedan #1135540 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Ändrad läsförmåga?!
Abilify var först höjt till skyarna men ju längre tiden går har det kommit många klagomål på den Medicinen så förmodligen passar den inte på många. Jag själv höjde upp den, men har inte kunnat ha den trots två försök, den hade för dålig verkan på mig, så jag för att undgå psykos gick jag tillbaka till injektioner med Trilafon

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 1 månad sedan #1135554 av memphis
Svar från memphis i ämnet Ändrad läsförmåga?!
Ja, jag har exakt samma sak Södergardfia. Jag ser något helt annat än det står i någon sekund. Läser jag om meningen är det borta. Har också väldigt svårt att läsa mer än korta stycken, men det är mer dålig koncentration. Kan läsa om samma mening många gånger innan jag förstår vad det står. Jag äter också abilify, men jag tror inte det är en biverkan av medicinen utan ett kognitivt symptom.
Mer
5 år 1 månad sedan #1135593 av sodergardfia
Intressant att ni är flera med det problemet!
Mer
5 år 1 månad sedan #1135643 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Ändrad läsförmåga?!
När jag var nysjuk lånade jag massa spännande böcker....läste 50 sidor i varje helt okoncentrerad. Sen har jag inte läst många böcker kanske 4...på 20 år. Jag KAN läsa....jag läser på Internet och texten på tv. Det räcker. Ett tag lyssnade jag på ljudböcker det var bra och mysigt....Men nu har jag inte ro med det. Vill ha mer action. Förr tills jag blev sjuk vid 29 år nu 49 år....plöjde jag böcker i parti och minut. Både kursböcker och skönlitteratur. En psykiater så att det bästa sättet att lära sig om folks psyken är att läsa skönlitteratur
Mer
5 år 1 månad sedan #1135746 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ändrad läsförmåga?!
Normalt lär man sig läsa i barndomen och sedan kvarstår denna färdighet livet ut för nästan alla med undantag för schizofreni. 75 % av de med schizofreni kan ha lässvårigheter, som liknar vanlig dyslexi, men som uppstår efter första psykosen och innan fungerade läsningen normalt. 30 % har så stora läsproblem så de kan klassas som analfabeter. Speciellt flytet i läsningen, förvaring av ordinformation och visuell läsning brister. Läsningen är sämre än nedsättningen i kognitionen.

www.viska.se/sjalvhjalp-2/sjalvhjalpsrad/2179-laessvarigheter