lite om IQ sänkningen och annat

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 6 månader sedan #50122 av Jocke
Jag upplever starka koncentrationssvårigheter, där man liksom måste memorera länge, för att minnas ngn detalj. Men slutledningsförmågan kan nog skärpas aningen!

Man vinner inga priser som sjuk! Men man får göra det bästa av situationen, där man låter den friska delen exponera sin teori.

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 6 månader sedan #50124 av Nissegossen
Du, Jocke! Försök att integrera ditt synminne med det verbala! Det är ett tips till dig! Lägg det verbala som du har svårt att memorera för att komma ihåg i synminnet! Det fungerar alldeles utmärkt för mig!

Jag kan komma ihåg min ungdomslitterartur, vad jag läste då, i.o.m att jag förlade texten i boken i min ungdoms närområde. När jag sedan skulle plocka fram texten var det bara att hitta den minnesbilden så kunde och kan jag fortfarande när så är påkommet plocka fram texten och till de bilderna referera stora delar av vad just den boken handlade om!

Numera har jag återgått till ett sådant tänkande för att det är mycket användbart! Det gör det att jag fått en synkronosering mellan syn- och det verbala minnet som gör det snudd på oslagbart!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 6 månader sedan #50126 av Jocke
Ja, för drygt 15 år sedan, kunde jag minnas texter och film med det fotografiska minnet, där inbegrep fantasin! Men det var oftast i sexuella situationer.

Jag upplevde det då som att det var en film som utspelades. Det har försvunnit och ersatts av en verbal konklusion. Debattlystnaden gör en nyfiken på att locka fram förrådet av allmänbildningen som man grundlade i ungdomen.

Men hur jag synkront ska få dem tingen att samarbeta vet jag inte? Det är nog så att jag är ointresserad av att sätta mig in i riktigt komplicerade situationer. Eftersom rösterna redan tycks ha svaren, på ett för mig lättvindligt sätt! Innan jag kan förklara problemet, så måste nog rösterna lära sig att "höra" det finstilta i ens resonemang om vad som kan vara rimligt att förstå.

Så länge dem kör över en, så kan jag inte visa dem det orimliga i sammanhangen om ens inblandning i ngn större komplott. Jag orkar inte längre hitta en förklaring på det orimliga, därav koncentrationsstörningen.
Men man kanske inte heller ska överskatta ens egen förmåga att visa på det rimliga i tillvaron?

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 6 månader sedan #50128 av Nissegossen
Du, Jocke! Starta med det som du minns var adekvat för dig för 15 år sedan! Det var väl ungefär när du insjuknade! Eller gå ända tillbaka till barndomen och öva upp dig på det som var då!

Jag ger mig den på att om du kan skippa alla dina konspirationsteorier och gå vidare även om så skulle vara att du har dem kvar! Men försök atT bara glömma dem!

Jag lovar dig att om du kan få in ett fokus på hur du tänkte som barn, när du läste böcker och omvandlar det och intigrerar det med ditt tänkande av idag. När du väl fått fart på ditt minnes förnuft hur du gjorde då, så är det inte långt tills du slår mig själv i varje diskussion vi har!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 6 månader sedan #50135 av Vargen
jag har märkt att jag oxå måste memorera flera gånger för att minnas.inlärníngen har blivit sämre sen psykosen.vet inte vad jag skall göra.nån som vet????????
Mer
17 år 6 månader sedan #50140 av Nissegossen
Bara, att tänk inte enbart med det verbala sinnet när du memorerar, när vi får den här sjukdomen så prioriterar själva sjukdomen det verbala.

Vi försöker hela tiden med det verbala minnet men glömmer att vi kan visualisera. Om vi kan göra det synligt för vårt inre intellekt vad vi verbalt tänker på, mer än fördubblas vår mentala kapacitet! Det är jag högst övertygad om!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum