Depression eller negativa symptom?

• Cosmos
  • Cosmos Profilbild Författare till inlägg
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
11 jun 2020 13:23 #1260188 av Cosmos
Hur kan man veta att det är negativa symptom och inte en depression när symptomen överlappar varann? Att känna sig håglös, initiativlös, hopplös, är ju en bulle av samma deg

Jag känner mig deprimerad eftersom jag har just dessa symptom. Att kalla det för negativa symtom känns inte rätt. Är det inte så att sjukdomen framkallar depression?

Det kanske låter som hårklyverier men det är ju viktigt med tanke på att det finns medicin för depression.
Hur är det för er? Kallar ni de här symptomen för depression eller negativa symtom?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
11 jun 2020 14:17 #1260212 av Geta
Svar från Geta i ämnet Depression eller negativa symptom?
Negativa symtom är stillastående. Depression är mera livlig.

Mer
11 jun 2020 14:18 #1260214 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Depression eller negativa symptom?
Depression går i skov. Bipolär går i skov. ADHD har man hela tiden.

Mer
11 jun 2020 14:31 #1260222 av memphis
Svar från memphis i ämnet Depression eller negativa symptom?
Tycker den stora skillnaden är känslor. Depression är alltid full av negativa känslor medan negativ symptom inte har några känslor i sig, tycker jag.

Själv har jag negativa symptom. Det innebär att jag är oföretagsam och saknar motivation och inspiration, men det finns inga känslor av saknad, frustration eller ledsamhet i det. Jag bara konstaterar att så här är det.

Mer
11 jun 2020 15:11 #1260242 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Depression eller negativa symptom?
Detta depressionstest skiljer mellan negativa symptom och depression. Men depression är vanligast de första 5-6 åren, senare oftast negativa symptom.
www.viska.se/sjaelvtesterna/har-jag-depression

Mer
11 jun 2020 15:55 #1260262 av ingrid64marie
Svar från ingrid64marie i ämnet Depression eller negativa symptom?
Då har inte jag negativa symtom, men jag håller inte med dig memphis om att du är oföretagsam, ibland ser man sig inte själv riktigt klart utifrån. Du gör en hel del i veckans dagar, du går ut med hunden, du fixar middag, du handlar, du verkar till att ha bra ordning i ditt, hem, du är aktiv på viska, du funderar på hur du kan berika din vardag med kurser, du är inte oföretagsam ur min synvinkel om hur jag ser på dig. Sen har man kanske lite restriktivt känsloläge men det påverkas i mångt och mycket om stimulans tillgänglig i det liv man verkar i och stimulansen är många gånger fattig för många av oss.

• 1Dave
  • 1Dave Profilbild
  • Hedersmedlem
  • Hedersmedlem
  • At your service!
Mer
11 jun 2020 15:58 - 11 jun 2020 15:58 #1260266 av 1Dave
Senast ändrad: 11 jun 2020 15:58 av 1Dave.

Mer
11 jun 2020 16:01 #1260268 av memphis
Svar från memphis i ämnet Depression eller negativa symptom?

ingrid64marie skrev: Då har inte jag negativa symtom, men jag håller inte med dig memphis om att du är oföretagsam, ibland ser man sig inte själv riktigt klart utifrån. Du gör en hel del i veckans dagar, du går ut med hunden, du fixar middag, du handlar, du verkar till att ha bra ordning i ditt, hem, du är aktiv på viska, du funderar på hur du kan berika din vardag med kurser, du är inte oföretagsam ur min synvinkel om hur jag ser på dig. Sen har man kanske lite restriktivt känsloläge men det påverkas i mångt och mycket om stimulans tillgänglig i det liv man verkar i och stimulansen är många gånger fattig för många av oss.

Jo det är sant Ingridmarie! Jag sköter mitt liv alldeles själv, och det är det som är mitt "jobb". Sen resten är mest dagdrömmerier :) men då och då gör jag verklighet av nån plan jag haft och det känns alltid jättebra. Till exempel att jag ska flytta till stan kommer jag verkligen att göra inom ett par års tid.

Likartade ämnen

Trådens ämneRelevansDatum för senaste postning
Positiva eller negativa föräldrar?2måndag, 24 september 2007
Är Gud - kvinna eller en man eller en utomjording?2fredag, 12 juni 2020
Stimulantia mot negativa symptom?2söndag, 10 Maj 2015
Risperdal mot negativa symptom?2fredag, 18 juli 2008
Stigma eller okunskap eller vad?....2torsdag, 07 april 2005
Sidan laddades på: 0.219 sekunder