Stimulerande spel

Mer
17 år 6 månader sedan #52907 av stefan
Hur man kan träna upp minnet med hjälp av memory har Admin1 redan skrivit om. Ett annat test som kallas Tower of London tränar funktioner som har med planering att göra. Enligt vad jag har läst sitter denna funktion i pannloben, som vid schizofreni inte fungerar lika bra som normalt(aktiviteten är lägre tror jag).

Själv kom jag i kontakt med Tower of London relativt nyligen då jag blev grundligt testad i samband med att jag skulle ingå i en ny studie.

Spelet består av en avlång platta med tre pinnar och tre färgade kulor, som kan träs på pinnarna. Allt i dubbel uppsättning. På den vänstra pinnen får en färgad kula plats, på den mittersta två och på den högra tre.

Psykologen placerade först mina kulor på ett visst sätt varpå hon placerade sina kulor på ett annat sätt. Därefter skulle jag så fort som möjligt och med så få drag som möjlig förflytta mina kulor så att de var placerade på samma sätt som hennes.(Givetvis får man bara flytta en kula i taget.)

Om någon har lust och tid att hjälpa mig att hitta en gratisvariant av
Tower of London så kanske fler än jag kunde få prova på det här. Memory går ju att hitta så kanske även Tower of London finns.