Kognitiv förmåga...?

  • Frankie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 5 månader sedan #53988 av Frankie
Kognitiv förmåga...? skapades av Frankie
Det sägs att vid psykos brister den kognitiva förmågan. Jag undrar vad detta innebär. Betyder det att man inte sköter sitt hem, sin personliga hygien osv? Eller är jag ute och cyklar?
Mer
17 år 5 månader sedan #53991 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Kognitiv förmåga...?
Kognition har att göra med ens tänkande, minne och varseblivning. Förmågan till detta brister vid psykos. /A
Mer
17 år 5 månader sedan #53997 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Kognitiv förmåga...?
Man kan svårt att minns saker, svårt att koncentrera sig, och tankarna kan vara splittrade och svåra att få fatt på.... för mig var de som ett fiskstim som rusade förbi... omöjliga att greppa... man kanske inte orkar ta in så mycket heller... inte klarar av att läsa eller följa med i handlingen i en film... det kan bli svårt att planera saker från början till slut, t.ex. svårt att följa ett komplicerat matrecept och fullfölja det hela till en färdig maträtt... det är lite exempel på kognitiva svårigheter som man kan uppleva vid psykoser...
Mer
17 år 5 månader sedan #54008 av Geta
Svar från Geta i ämnet Kognitiv förmåga...?
Efter mina psykoser så fick jag tankesvårigheter. Det var som omöjligt att tänka i vissa banor. Det kändes som man var instängd i ett visst mönster.
Det är inte så idag, utan ramarna har blivit vidare.
Det är kanske så för alla människor men att schizofrena märker det så tydligt.
Mer
17 år 5 månader sedan #54009 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Kognitiv förmåga...?
Jag har svårt att föra ett samtal i dess helhet. Jag börjar då med en inre stress så det blir inget utav det. Tappar ord eller lägger ihop meningar fel.
Det är urjobbigt.
Mer
17 år 5 månader sedan #54049 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kognitiv förmåga...?
De kognitiva brister som ses vid schizofreni är:

Bearbetningen av yttre intryck brister på ett tidigt stadium i perceptionsprocessen. Personen har svårt att hålla fast inre bilder av perceptet och dessa bilder kan lätt förändras av andra intryck eller föreställningar.

Uthållighet i uppmärksamhet är sänkt.

Minnesstörningar

Exekutiva funktioner innebär planerande, problemlösning, att växla tankesätt och att alternera mellan uppgifter.

Alla med schizofreni har inte kognitiva symptom, men jag sett siffror på 50-80 %. Om man har kognitiva symptom kan man nog få problem i varddagen, men det gör det också väldigt svårt att ha ett arbete.

Själv hade jag i början problem med närminnet och att läsa text, men dessa besvär har försvunnit efter intensiv träning.

Kognitiv rehabilitering har man nu börjat med på vissa ställen, där man bl.a får träna upp minnet.