Kognitiv förmåga...?

Mer
17 år 5 månader sedan #54057 av Jonna7
Svar från Jonna7 i ämnet Kognitiv förmåga...?
Jag skulle verkligen behöva kognitiv rehabilitering. Jag minns ingenting utan måste bokföra allt jag gör i en kalender. Jättejobbigt då man inte minns tex. vad man åt i går eller gjorde. Jag har även problem att följa med i samtal speciellt när det gäller min sambo och hans jobb. Fastän jag koncentrerar mig max. Jag har även svårare att läsa böcker. :rolleyes:
Mer
17 år 5 månader sedan #54073 av Khai Chau
Svar från Khai Chau i ämnet Kognitiv förmåga...?
Jag har svårt med: Tidsuppfattning, konc., göra saker i hemmet (men inte ute), tålamod, föra samtal...blir lätt irriterad

tycker om att prata i telefon :lol: :rolleyes: surfa på nätet...
  • Frankie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 5 månader sedan #54177 av Frankie
Svar från Frankie i ämnet Kognitiv förmåga...?
Tack för svaren, allesammans!
Upplever mycket ofta att jag inte orkar sätta mig in i samtal, andras tankar och en allmän handling eller sammanhang i livet.
Mer
17 år 5 månader sedan #54213 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Kognitiv förmåga...?
Går man obehandlad under psykoser en längre tid är det "lättare" att få kognitiva biverkningar.
Själv har jag gått obehandlad i flera år med min schizofreni och fått på så vis olika graders kognitiva nedsättningar.

Jag klarade utav situationerna med att flytta runt när jag hade mina psykoser. Jag gick inte till någon doktor med det för jag trodde jag var frisk.
En läkare skrev visserligen i min journal för 20 år sen, schizofreni ? Men eftersom jag sökt för somatisk sjukdom blev det ingen uppföljning.
När jag till slut uppsökte psykiatrin för depression kunde dom konstatera schizofreni efter ett tag när jag hamnade i psykoser.
Har också varit LPT:ad ett par gånger. Och kontaktat polisen i tid och otid.
Mer
17 år 5 månader sedan #54217 av aspie
Svar från aspie i ämnet Kognitiv förmåga...?
Alternativ,

Vid Aspergers kan det förekomma en karakteristisk perceptionstörning som är mestadels begränsad till social kognition, man liksom förstår den sociala situationen fel, och det ger upphov till paranoia. Detta händer mestadels i ungdomen. Jag har säkert haft den tidvis som ung, men jag hade lyckats dölja det.

Autistisk stressreaction är nästan identisk med schizofrenisk psykos, men etiologin är annorlunda, och medicinen-doserna är mycket mindre än vid schizofrenia. Detta förorsakar mycket förvirring bland läkarkåren, alla har inte als specialitet i asperger, och de börjar med för höga doser, som aspies har ingen nytta av, och som ger svåra biverkningar. De traditionella neuroleptika passar inte alls åt aspies, bara Risperdal och Abilify rekommenderas, och i några sällsynta, svåra fall Leponex.

-aspie
Mer
17 år 5 månader sedan #54312 av Geta
Svar från Geta i ämnet Kognitiv förmåga...?
Ett sätt att kolla sin uppfattningsförmåga eller perception är att se repriser på TV. Andra gången går det att få en mer nyanserad bild, särskilt om man blivit upprörd första gången.