Anhedoni

  • sofie
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 4 månader sedan #219 av sofie
Anhedoni skapades av sofie
jag lider av anhedoni, månglande känsla av löst. Det har jag snart gjort i 2 år. Inte medicin tycker hjälp på dessa symptomer, Jag har provat risperdal, zeldox och nu leponex. Men medicinen har ingen effekt.
Jag undrar hvad jag skal gøre før at få tilbacka mina känslor.
Mer
20 år 4 månader sedan #220 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Anhedoni
Välkommen, Sofie!

Anhedoni betyder på svenska oförmåga att känna glädje och är ett negativt symptom. Det påstås att de nyare preparaten som Risperdal, Zyprexa och Leponex kan ha viss effekt mot negativa symptom, men det är lite osäkert ännu.

Depression och negativa symptom kan vara svåra att skilja åt. Negativa symptom brukar vara långvarigare än en depression och kännetecknas att de pågått längre tid än ett år.

Kognitiv beteendeterapi verkar ha effekt mot negativa symptom enligt en färsk kanadensisk studie. Det skulle jag pröva om jag var du. I Sverige är det tyvärr så att bara 4 % av psykologerna kan denna behandling, men situationen kanske är bättre i Norge.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... va-symptom

En sak du kanske kunde pröva är SSRI-antidepressiva, som t.ex. Cipramil för att se om det gör att du mår bättre. Du kanske också har en depression. Ganska många nu för tiden med schizofreni använder antidepressiva - det har också effekt mot ångest och oro, vilket är bra. Patentet för Cipramil har gått ut i Sverige och 100 tabletter kostar nu bara omkring 200 kr.

Vid lättare depressioner brukar motion ge bra effekt. Man skall motioner 45 minuter 3-4 gånger i veckan för att få effekt. Själv brukar jag motionera 1-2 timmar varje dag och när man börjat med det är det svårt att sluta. Det blir som ett beroende.

Att sova tillräckligt är också viktigt, men det kanske inte är något problem om du nu tar Leponex. Det brukar ju ge rejäl trötthet.

Äta rätt och tillräckligt är viktigt. Vid schizofreni finns ofta brist på omega-3 fettsyror, som t.ex. finns i sill och linfrön. Jag skulle rekommendera dig att pröva krossade linfrön. Du krossar dem själv i en mortel innan du äter dem i t.ex. gröt.
Jag använder 2 matskedar linfrön per dag och jag tycker det har en bra effekt på humöret. Det verkar också minska aptiten. Se:
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?p=214#...topic.php?p=214#p214 [/url]<!-- l -->
Ett annan sätt kan också vara att titta på roliga filmer på video. Jag brukar bli väldigt glad av att se t.ex. Rosa Pantern filmer, som jag ibland brukar hyra. Försök titta mer på komedier på TV och undvik tråkiga program.

Behandlingen av negativa symptom kommer troligen att bli bättre i snart, när läkemedel kommer som påverkar glutamatomsättningen i hjärnan. Man håller på och forskar rätt mycket på detta eftersom negativa symptom är ett stort problem.

En annan sak som kanske kan minska negativa symptom är tredje generationens antipsykotika - dopaminstabiliserare. Det första medlet Abilify kommer snart.

Om du har någon ytterligare fråga så är det bara fråga.
Berätta gärna för oss hur det går med dina negativa symptom och om det blivit bättre.

Admin
  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 4 månader sedan #221 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet Anhedoni
Jag hade också ett ganska flackt känsloliv det första året med Risperdal. Men det hela gick över och nu är jag som vanligt igen. Det verkar som hjärnan vänjer sig vid medicinen. Därför kan det vara bra att hålla fast vid ett och samma preparat och inte hela tiden byta, eftersom hjärnan då aldrig hinner vänja sig.
Mer
20 år 4 månader sedan #224 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Anhedoni
Det ligger mycket i vad du säger Per-Erik. En amerikansk undersökning visade att om man bytte preparat, så återgick 70 % till det gamla. Dvs det sägs att alla antipsykotika ger i stort sett likvärdig effekt bortsett från Leponex, men det är klart individuella avvikelser förekommer.

Är man nyinsjuknad så är saken annorlunda, då får man idag troligen Zyprexa, Risperdal eller Seroquel. Ger inte det tillräcklig effekt så prövas ett gammalt preparat t.ex. Trilafon, Cisordinol. Fungerar inte det heller, så sätter man nog in Leponex. Jag gissar själv att det i framtiden blir färre preparatbyten för nyinsjuknade.

Risperdal är förresten inte så bra för kvinnor, eftersom det höjer hormonet prolaktin kraftigt och påverkar den hormonella sidan. Man pratar om att det bl.a kan öka risken för benskörhet. Jag tror också att jag har läst att Risperdal hos kvinnor ofta dessutom fungerar som P-piller.

Förresten det finns en fördel att vara medlem för då kan man få e-post till sin adress, när någon svarar på ens postning. Det är precis som på de stora sajterna.

Admin
Mer
6 år 7 månader sedan #969683 av johan73
Svar från johan73 i ämnet anhedonia
Här finns en intressant artikel om hur de använda psykodynamisk terapi ihop med neurofeedback.
Verkar varit framgångsrikt.

www.sciencedirect.com/science/article/pi...013000615?via%3Dihub

Neurofeedback skulle jag beskriva som att mäta hjärnans aktivitet och belöna den när den är i friskare mönster och träna den att fungera bättre, flexiblare och inte fastna i mönster som gör att vi upplever oss sjuka och inkapabla att fungera på ett tillfredställande sätt. Finns mkt på youtube och en hel del företag som sysslar med detta. Jag ska själv köpa utrustning och börja lära mig för självbehandling och sen även hjälpa andra träna.
Mer
6 år 7 månader sedan #969716 av Geta
Svar från Geta i ämnet anhedonia
Om en sådan metod fungerade hade det varit sensationellt och varit ute på marknaden för länge sedan. Det dyker då och då upp nya medlemmar här på Viska som påstår att de har kommit på en behandling som är ett underverk. Hur troligt är det?