koncentrationssvårigheter

Mer
17 år 2 månader sedan #65897 av Evillynn
Vad gör ni för att kunna koncentrera er? Jag vill börja plugga i framtiden på halvfart, men kan jag inte läsa så kommer det nog inte gå så bra. Jag undrar hur jag ska kunna koncentrera mig och göra en framtid för mig själv då det är så fullt i huvudet hela tiden. Jag har inte ADHD eller liknande utan ska tydligen vara en del av sjukdomen jag har.
Mer
17 år 2 månader sedan #65915 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet koncentrationssvårigheter
Koncentrationssvårigheter är ett kognitivt symptom och det är normalt lite svårbehandlat. Leponex har kanske effekt mot kognitiva symptom. Det finns också kognitiv rehabilitering, som man börjat att ge på vissa håll i landet. Det man kan göra själv är att träna sig mycket på att läsa och skriva. Det tycker jag ger lite effekt om man är envis och uthållig.
Mer
17 år 2 månader sedan #65927 av Isa-Alise
Jag fick tillbaka förmågan att läas genom att sätta målen så lågt att de gick att uppnå... jag började med att läsa några tidningsrubriker per dag... och kämpade med det tills det gick lätt... sen höjde jag ribban till att läsa en artikel som jag tyckte var intressant... och kämpade med det tills det gick lätt... osv... tills vanliga romaner och skönlitteratur gick att läsa...

Det tog tid... men koncentrationsförmågan kom tillbaka...
Mer
17 år 2 månader sedan #66024 av Khai Chau
Detta är ganska vanligt förekommande bland oss...tyvärr! :cry:

kanske en del få personer, tycks verkligen kunna träna upp sin förmåga igen...men inte moi! :rolleyes: :cry:
Har också försökt att anstränga mig...vissa artiklar, tidningar, som verkligen är jätte-intressant, däremot, så kan jag läsa...som förut!

(Och dessa är RSMHs tidning, Illustrerad vetenskap...artiklar om psykiatri osv)

K