att acceptera sitt handikapp

  • barfly
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 4 månader sedan #249 av barfly
att acceptera sitt handikapp skapades av barfly
tjena!

Jag har mått dåligt i 7-8 år och efter mycket om och men fått diagnosen icke regressiv schizofreni. Ett av mina stora problem är att jag vägrar acceptera mitt handikapp. I skolan var jag en naturbegåvning och hade högsta betyg i de flesta ämnena utan att ens anstränga mig så mycket. Jag hade stor framtidstro och såg fram emot ett arbetsliv inom universitetsvärlden. För varje år som gick fick jag dock det svårare och svårare att kunna koncentrera mig och tillslut brast allt ut i något psykosliknande tillstånd. Nu har jag legat inne på ett behandlingshem i 2 år, fått neuroleptika, fått egenterapi, gruppterapi och familjeterapi. Mitt mående går upp och ner men i stort sett framåt. Nu vill alla att jag ska börja arbeta och jag erbjöds att arbetsträna på ett dataföretag(jag har studerat datavetenskap). Men jag känner att jag inte kan tänka, inte det att jag blivit dummare, utan snarare trögtänkt, de kognitiva funktionerna i hjärnan (speciellt koncentrationsförmågan) funkar inte som dom ska. Jag vägrar acceptera detta då mitt starka kort alltid har varit mitt tänkande. När jag säger att jag nog inte tror jag klarar av att jobba på ett dataföretag så menar dom att då får jag väl jobba på något ställe som inte kräver så mycket tankeverksamhet och då brister allt jag har trott på. I 24 år har jag fått bekräftelse för min intelligens och nu ska jag börja klippa gräs eller mata kaniner på någon gård. Hur ska jag kunna acceptera detta? Hur skall jag gå vidare? Jag vill _så_ gärna kunna jobba med något intellektuellt.
Mer
20 år 4 månader sedan #250 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet att acceptera sitt handikapp
Vid schizofreni kan kognitiva problem, som du nämner uppstå, men också psykiska problem, som bristande självkänsla och självförtroende. Dessutom får många depressioner, som kan ge trögtänkthet. Depressioner är ofta behandlingsbara med antidepressiva, kognitiv beteendeterapi och motion.
De gamla typen av antipsykotika t.ex. Haldol kan i lite högre doser också ge depression.

Ditt problem behöver alltså inte vara ett direkt utslag av sjukdomen utan kan också vara en bieffekt av medicineringen.

Jag tycker att du först skall ta reda på om du lider av en depression och se om medicinering av den förbättrar. Det finns också självtester för depression t.ex. på www.deprimerad.net/

Det kan finnas behandling mot kognitiva brister vid schizofreni under utprovning på universitetssjukhusen. Vid ADHD har ett dataprogram RoboMemo
visats förbättra koncentrationsförmåga och arbetsminne. Du kan ju e-posta till
: <!-- e --><a href="mailto:kitty.gahnstrom-strandquist@neurotec.ki.se]kitty.gahnstrom-strandquist@neurotec.ki.se[/url]<!-- e -->
Hon disputerade i somras på arbetsrehabilitering vid psykisk sjukdom och hon borde veta vilka ny behandlingar som är på gång. Hon arbetar på Karolinska.

Om du inte vill börja arbeta direkt, så råder jag dig att gå en datakurs på universitetet för att träna lite. Jag tycker att du efter det kan pröva på att arbetsträna på ett dataföretag. Starta mjukt och sedan efter några månader kan det nog gå väldigt bra. Försök få en tränare som stöttar under denna arbetsträning.

Annars är det viktigt att:
Motionera - promenader 1-2 timmar per dag.
Sova tillräckligt
Äta rätt.
Du kan också ta ett tillskott av omega-3 fettsyror:
20 ml malda linfrön per dag se postning om detta
E-vitamin 100 mg/dag
Vitaplex-mineral - multivitaminpreparat med mineraler

Är det något mer du behöver veta, så är det bara fråga.

Admin:D
Mer
20 år 4 månader sedan #266 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet att acceptera sitt handikapp
Glömde att fråga om du snusar eller röker? Det finns visst stöd för att nikotin förbättrar minne och koncentrationsförmåga. Jag tycker själv att snusning hade positiv effekt för mig i början när jag hade problem med närminne och koncentrationsförmåga.

Möjligen skulle du kunna testa nikotintuggummi eller s.k. miniprillor (portionssnus) för att testa om du får någon positiv effekt. Snus eller nikotintuggummi har inga allvarliga hälsorisker, som rökningen har.

Nya rön hävdar också att rökning kan minska risken att få schizofreni.
www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... chizofreni