kognitiva funktioner

Mer
16 år 11 månader sedan #74569 av iprenmannen
Är det någon här inne som har fått tillbaka sina kognitiva funktioner efter att ha förlorat dem?

Har själv inte varit medicin fri särskilt länge. Men känner av en hel del svårigheter med inlärning, arbetsminne, koncentration osv

Är rätt orolig över det eftersom jag gärna vill tillbaks till arbetslivet igen?
Mer
16 år 11 månader sedan #74588 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet kognitiva funktioner
90 % av de med schizofreni har nedsättning av kognitionen. Det är ett ganska vanligt problem alltså och brukar försämra arbetsförmågan. Antipsykotika förbättrar inte den kognitiva förmågan, men det pågår studier av nya läkemedel, som skall förbättra kognitionen vid schizofreni. Det pågår utökad användning av kognitiv rehabilitering för att förbättra kognitionen. Stefan deltar i en läkemedelsstudie, där man ger kognitiv rehabilitering.

Efter min psykos fick jag försämrat närminne, sämre koncentrationsförmåga samt lässvårigheter. Jag tränade minnet genom att läsa och skriva mycket. Det blev långsamt bättre under ett par års tid. Kognitiva brister kan alltså ibland förbättras med tiden.
Mer
16 år 11 månader sedan #74600 av stefan
Svar från stefan i ämnet kognitiva funktioner
Har liksom en del andra här upplevt att det till viss del går att träna upp minne koncentration mm.

Är mycket nyfiken på testresultaten före resp. efter den nkr träning jag fått. Kommer att fortsätta träna på egen hand eftersom jag har en bit kvar innan jag är nöjd med mig själv.

Kanske kommer jag dessutom i ett senare skede, om ytterligare förbättringar efter intensiv träning uteblir, fråga min läkare om hon kan skriva ut Piracetam(Nootropil), som enligt vissa studier ev. kan hjälpa lite mot kognitiv nedsättning p.g.a schizofreni.

Om man vill få en bättre bild av vad man är dålig på kanske man kan göra illustrerad vetenskaps test, som liknar wais III, ett av de test som jag fick göra.

[url:36rljhjm]http://www.illvet.se/htm/IQTest/sv/about.html[/url:36rljhjm]

OBS! Samtliga IQ-test skall tas med en nypa salt, men om man tycker att det är lite roligt samt kanske får en bättre bild av vad man bör träna på tror jag inte att det kan skada.
Mer
16 år 11 månader sedan #74611 av iprenmannen
Svar från iprenmannen i ämnet kognitiva funktioner
Tack för förhoppningarna. Övning ger kanske färdighet. För tillfället funkar det bara att koncentrera mig kortare stunder.

Den där NKR träningen tror jag är väldigt bra. Får du någon utvärdering efter du är klar? Har du haft någon nytta av den i din vardag?

Ett piller som skulle hjälpa en har jag svårt att tro på. Men det kan nog vara värt ett försök.

Står du annan medicin? Tänkte om inte det kunde påverka resultatet?

Trevlig helg
Mer
16 år 11 månader sedan #74623 av stefan
Svar från stefan i ämnet kognitiva funktioner
Var tvungen att byta från 1 mg risperdal till först 300 och nu 400 mg seroquel. Ökade dosen pga att jag fick mer röster med seroquel, som var den medicin som var kopplad till studien. (Behöver inga andra läkemedel.)

Har dock upplevt att jag fått mer energi med den nya medicinen så jag vet inte om jag efter studien ska byta tillbaka till risperdal eller fortsätta med seroquel.

Hoppas att nkr träning blir tillgängligt för fler i framtiden, vilket säkert kommer att bli fallet om nkr visar sig fungera, men det går ju ganska bra att träna skälv också. Efter varje träningspass på ca en timme fick man lite uppgifter med anknytning till det man tränat på. Koncentration är min svagaste sida och ofta var det dagsformen som avgjorde hur det gick.

Innan man som jag funderar på att be läkaren att skriva ut piracetam på försök bör man nog kolla in biverkningarna i fass först. Därefter måste man nog leta reda på de undersökningar av piracetams verkan vid kognitiv nedsättning i samband med schizofreni eftersom det inte är säkert att läkaren känner till något om detta. Om du söker på viska efter piracetam får du fram vad jag har hittat.

Personligen tror jag att det inte dröjer så många år tills det kommer nya mediciner mot kognitiv nedsättning, men som sagt jag kommer nog att pröva piracetam innan dess. Är dock ganska luttrad och förväntar mig inga mirakel. (Kommer ihåg hur besviken jag blev när jag märkte att det inte gick att medicinera bort mina röster.)
Mer
16 år 11 månader sedan #74634 av Geta
Svar från Geta i ämnet kognitiva funktioner
Det är säkert individuellt.
Men i samband med min första psykos var det som hjärnan blåstes ut.
Sedan har jag fått försöka bygga upp ett nytt medvetande som ibland råkar ut för kaos, när inte bitarna går ihop.
Det var som att komma till ett annat land där jag inte kunde språket, fast det var ändå samma land.