Iq är inte biologiskt heller

Mer
16 år 11 månader sedan #75681 av Bitte
IQ finns hos alla men ibland av biologiska orsaker kan den nedsättas.

När jag mår perfekt är mitt IQ högre än när jag mår dåligt.
Det är nog generellt, tror jag.
Mer
16 år 11 månader sedan #75695 av iatros
Du blandar ihop begreppen. Intelligens och intelligensqvot är inte samma sak. Man brukar annars tala om sju sorters intelligenser: lingvistisk (språklig), logisk-matematisk, spatial (rumslig), kroppslig-kinestetisk, musikalisk, interpersonell (social) och intrapersonell (reflekterande) intelligens.
Den åttonde skulle väl vara AI.
Mer
16 år 11 månader sedan #75741 av leva
Svar från leva i ämnet Iq är inte biologiskt heller
Jag tycker att du hänger upp dej för mycket på det där med IQ. Alla är vi olika. Skulle villja veta vad du menar med IQ. Begreppet är ju så stort. Betyder det bara att lösa ett mattematiskt problem eller gäller det att kunna känna empati. Vad går gränsen för IQ? Många hög IQuare har tummen mitt i näven, hur får dom jorden att gå runt?
Mer
16 år 11 månader sedan #75742 av bateson-
AI är väl bara ett namn på en snabb dator. Har inget med intelligens att göra - ett begrepp som för övrigt börjat bli extremt föråldrat, eftersom man nu för tiden mer försöker titta på kvaliteten av utförandet, sk excecutiva funktioner -- hur man löser en uppgift.

Annars verkar det som om IQ ökar i snitt med 3% per år. Så normer hos IQ-test blir snabbt föråldrade.

IQ är oviktigt. Det kan man snabbt och lätt träna opp. I livet är det andra saker som har betydelse. Social kompetens t.ex.
Mer
16 år 11 månader sedan #75745 av leva
Svar från leva i ämnet IQ
Vad är intelligens? Är det att veta svaren på alla frågor eller är det att försöka lösa dem?
Mer
16 år 11 månader sedan #75753 av Sylviaplath
Men hallå...
Du har väl läst data- och systemvetenskap Niklas? Då vet du väl att sk AI är hur programmerat som helst? Även där viss flexibilitet för sk 'lärande' är inbyggt sas.