Iq är inte biologiskt heller

Mer
16 år 11 månader sedan #75819 av Nissegossen
Du får väl se det som medfödda instinkter. :lol:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 11 månader sedan #75894 av bateson-
Svar från bateson- i ämnet IQ

leva skrev: Vad är intelligens? Är det att veta svaren på alla frågor eller är det att försöka lösa dem?

Vet faktiskt inte. Går det kanske att hitta den informationen på nätet? Eller i nån uppslagsbok?
Mer
16 år 11 månader sedan #75897 av leva
Svar från leva i ämnet Iq är inte biologiskt heller
Tror inte det. Krävs nog mer än så 8O
Mer
16 år 11 månader sedan #75936 av Geta
Svar från Geta i ämnet Iq är inte biologiskt heller
I den nya psykiatriboken av Sten Levander m.fl. så står det att schizofrena har IQ runt 50 om jag fattat rätt. Det har de kommit fram till efter egna forskningar. Det påminner om de forskningsresultat som Niklas la fram från Egypten, när Niklas var ny här.
Boken hittade jag på biblioteket. Den lägger mera tyngdpunkten på rättspsykiatri än vad Johan Cullberg gör i sina psykiatriböcker.
Mer
16 år 11 månader sedan #75988 av Admin1
Du måste nästan ha missuppfattat det där med IQ och den kan inte vara så låg som 50 vid schizofreni. Det jag har läst tidigare har alltid varit att IQ sjunker med 10 IQ enheter och att denna nedgång sker år innan insjuknandet. 10 är ungefär en 10 % nedgång.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 11 månader sedan #76036 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Iq är inte biologiskt heller
Ibland undrar jag, när man står handfallen inför en situation, har man då låg iq om man inte fattar skeendet omkring en? Stressen gör nog att jag har nog relativt låg iq, får jagt göra om flera ggr, då kan det lyckas?

Men osäkerhetsmomentet är nog relativt stor vid schizofreni. När man får tänka i lugn och ro då går det bra. Men jag är tveksam att sätta hög iq som en norm för en trevlig människa? Jag tror hyfs är normen för denna samhälles förfarande.

Men som sagt vi är alla olika! Men det jäkliga, är att schizofrenin kan göra en annan osäker på dennes situation. Som sagt, jag önskar man kunde snygga till denna hemska sjukdom! Den urgröper en sakta, men som sagt man lever bara en gång, och då borde det vara tuta och köra för hela slanten!

Vars är världen på väg?