Hur många här har provat atkinsdieten/low-carb/glutenfritt?

Mer
14 år 4 månader sedan #258751 av off-white
Det finns en del tecken som tyder på att glutenfri diet, eller ännu bättre, helt kolhydratfri diet hjälper mot en del psykiatriska problem, däribland schizofreni.

Schizofrena personer har höga nivåer av serotonin, och svårt att sova.
När man äter kolhydrater ökar upptaget utav serotonin till kroppen.

Dessutom går kroppen in i ett tillstånd som kallas ketos när man äter uteslutande protein och fett (under 5% kolhydrater per dag).
Detta gör att effektiviteten för signalsubstansen GABA ökar, vilket gör att man blir lugnare och sover bättre.

Därför undrar jag, om det är någon här som har provat atkinsdieten, eller åtminstonde glutenfritt, och om ni märkt någon skillnad under tiden? :)

Nedanför är en länk till en rapport på engelska om ett fall med en äldre kvinna med kronisk schizofreni, som blev fri från sina hallucinationer (som varit närvarande trots en hel del medicinering!) när hon skulle försöka tappa vikt med atkinsdieten.

www.nutritionandmetabolism.com/content/6/1/10
Mer
14 år 4 månader sedan #258771 av Geta
Hualigen om man bara ska äta kött. Sedan jag var barn
har jag haft svårt för kött.
Att minska ner på kolhydrater är bra när man har diabetes.
Numera äter jag bara hårt bröd utan smör och ost.
Det ger utslag på blodsockret och blodfetterna direkt.
Mer
14 år 4 månader sedan #258775 av off-white
Mmm, det är krävande att hålla en kolhydratfri kost, men det går.

Man kan t.ex. äta yoghurt (osötad) till frukost, med en måttlig mängd bär.

Till lunch och kvällsmat går det ju att äta sallad, många grönsaker har väldigt lågt innehåll av kolhydrater.
Mer
14 år 4 månader sedan #258913 av Admin1
Jag kan inte påminna mig att någon här behandlat schizofreni med diet och sajten är inne på sjunde året. Det forskas en del på gluten och schizofreni bl.a i England.

news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/scot ... 009930.stm

More than 30% of schizophrenia sufferers have high levels of antibodies against wheat gluten in their body so a gluten-free diet might help to reduce the symptoms of this mental condition.