Veganer eller Vegetarianer

Mer
11 år 9 månader sedan #497693 av Isa-Alise
Jag har ätit enbart vegetarisk mat under 14 år, varav 4 år enbart vegansk mat. Att vara vegan är svårt, man måste tänka på maten mycket. Jag balanserade proteiner från vete med sesam, ris med bönor, åt grönkål för att få kalk, alger för för att få mineraler, öljäst för b-vitaminer, och nässlerpulver för att få järn. Det var ett evigt pysslande med maten. Men jag kände gott samvete gentemot naturen och mådde gott fysiskt men hade rätt mycket psykiska symtom (var omedicinerad långa perioder).

Jag blev vegetarian som 14-åring, och vegan som vuxen. När jag väntade barn började jag äta mjölkprodukter och fisk. Jag vågade inte vara vegan då, visste inte om jag fick i mig allt som man behöver för en växande ny liten människa. Sen åt jag vegetariskt igen några år.

Men sen träffade jag en man som älskade kött, och då orkade jag inte laga två olika sorters mat. Det blev mycket vegetariskt och lite kött, fisk, och fågel. Jag har haft ytterligare några korta vegetariska perioder, men ej veganska igen.

Numera äter jag allsidigt, men mycket grönsaker i kosten. Jag mår bäst både fysiskt och psykiskt av det. Det blir numera kött, fisk, eller fågel i ett av målen under dagen, övrigt vegetariskt. Det är egentligen lite onödigt mycket animaliska produkter för egen del, men mamma som har minnessvårigheter (demens) behöver den graden av näring. Det är mycket viktigt med tillräckligt med B12 och andra vitaminer/mineraler för hennes del.
Mer
11 år 9 månader sedan #497695 av Isa-Alise

Azo skrev: Skillnaden mellan vegan och vegetarian är väl bara att veganer vägrar bära päls, läder och överlag tar avstånd från allt som har med användande av djur att göra medan vegetarianer inte äter något från djurriket men mycket väl kan bära en pälsjacka? Sedan finns det givetvis en mängd subkategorier av vegetarianer som kan äta fisk, kyckling, mjölk, ägg eller vilken kombination man nu har.


Nej, så enkelt är det inte.

Som vegan äter du inte mjölk, ägg, ost, gelatin, eller något annat som kommer från djur. Det betyder ingen tårta, ingen sockerkaka, inga plättar med ägg i, ingen mjölk i kaffet, osv...

Som vegetarian kan du vara lacto ovo vegetarian. Då har man inga problem med bristsjukdomar för man får alla viatminer och mineraler man behöver från äggen och mjölken.

Sen kan man vara fruktian och bara äta frukter... Det vet jag några som är... men det är inte hälsosamt på lång sikt... då måste man ta B12 och annat som piller för att klara sig...
Mer
11 år 9 månader sedan #497717 av Geta
Svar från Geta i ämnet Veganer eller Vegetarianer
Är det inte manligt att äta kött? Det heter ju Flintastek...
Mer
11 år 9 månader sedan #498014 av Azo
Svar från Azo i ämnet Veganer eller Vegetarianer

Isa-Alise skrev: Nej, så enkelt är det inte.

Som vegan äter du inte mjölk, ägg, ost, gelatin, eller något annat som kommer från djur. Det betyder ingen tårta, ingen sockerkaka, inga plättar med ägg i, ingen mjölk i kaffet, osv...

Som vegetarian kan du vara lacto ovo vegetarian. Då har man inga problem med bristsjukdomar för man får alla viatminer och mineraler man behöver från äggen och mjölken.

Sen kan man vara fruktian och bara äta frukter... Det vet jag några som är... men det är inte hälsosamt på lång sikt... då måste man ta B12 och annat som piller för att klara sig...


Om man äter mjölk och ost är man rimligtvis inte vegetarian utan lakto-ovo-vegetarian? Om man hade varit vegetarian när man intar födoämnen såsom mjölk och ost så hade inte uttrycket "lakto-ovo-vegetarian" haft någon anledning att existera? Rimligtvis måste det vara en definitionsskillnad mellan vegetarian och lakto-ovo-vegetarian.

Vilken text man än läser om näringslära där vegetarisk kost diskuteras görs en stor skillnad då kosten skiljer sig markant, likaså i vilken respekterad ordbok som helst finns en tydlig skillnad på begreppen.
Mer
11 år 8 månader sedan #509978 av notwoodstock
ovo har med ägg att göra, om man äter även det.

/notwoodstock