tredje dagen avklarad med ny kost!

Mer
10 år 1 vecka sedan #658225 av Mjpop
Hejsan! Jag har försökt hitta botemedel hit och dit men alltid ändå trott på att det finns ett alternativt sätt att lösa mina psykotiska tankar. Även fast jag fortfarande tror på en psykologisk orsak mer än en genetisk och biokemisk sådan så vill jag ändå testa om kost kan vara medicinen mot mina besvär.

Jag hittade till min överraskning något som kunde ge mig stabilitet, nämligen enkellagade frysta produkter från ekko gourmet som inte innehåller varken gluten, mjölk, soja eller ägg. Efter tre dagar och med mitt första träningspass idag så kan jag säga att jag mår fanimig bättre. Om det är kosten eller träningspasset eller det faktum att jag fått sova länge det här dygnet kan jag inte svara på men inga sådana förbättringar kom när jag körde en "allsidig" kost med hamburgare, pommes frites och pizza.

Mitt lilla experiment kommer bli följande:

Äta vegan kost utan soja mjölk gluten och ägg.
Få i mig dubbla dosen omega 3 genom chia frön.
Träna varannan dag.

Genom att äta den kosten som jag gör nu varje dag ska jag se om det kan ge en förbättring i ångest och depression. Alltså inte direkt i psykotiska tankar utan mer eller mindre om det minskar de jobbiga känslorna schizofrena har med ångest och depression. Jag tänker nu ge en update om sex månader och visa om det fungerar. Som "vanlig" kemikalisk medicin så har jag enbart truxal, asså ingen ren antipsykotisk medicin. Vi får se om det fungerar. PS: Om det skulle funka för mig kan det just vara att det funkar för mig, kanske fungerar det inte för alla, men en lagad tarm tar upp vitaminer bättre än en skadad, det är fakta. Tillfrisknandet har börjat!
  • Jaana79
  • Besökare
  • Besökare
10 år 1 vecka sedan #658240 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet tredje dagen avklarad med ny kost!
När jag insjuknade blev jag vegetarian och jag sprang i 45 min 3-4 dag/v. Jag försökte också lösa det genom kost och motion, men när jag blev inlagd så blev det ju avbrott hela tiden i min träning... till slut gav jag upp och lade på mig 30 kg... (detta var i slutet av 2008). Nu har jag gått ner 20 kg av dem och jag springer lite när andan faller på! Jag har också funderat på att utesluta gluten. Jag äter tex inte vitt mjöl, bortsett från ca en gång/v när jag unnar mig en bulle på café... men det kanske jag ska sluta med också, för jag mår dåligt i flera dar när jag ätit den...
Mer
10 år 1 vecka sedan #658294 av Admin1
Spännande. Viktigast tror jag är omega-3, men inflammationsdämpande kost kan vara bra idé också även om inte alla med schizofreni har inflammation utan bara 50 %.

En ny stor Harvard-studie kopplar samman risken för depression med inflammationsdrivande mat som sockrade drycker, vitt mjöl och margarin. En diet med bland annat vin, kaffe, olivolja och gröna bladgrönsaker tycks däremot skydda mot inflammation.

www.viska.se/index.php/nyheter1/ ... depression

Den amerikanske läkaren Natasha Campbell-McBride har via en bok lanserat GAPS-dieten mot olika psykiska sjukdomar inklusive schizofreni. Hon påstår att födan kan påverka tarmbakterierna negativt, vilket kan påverka ens psykiska mående. I GAPS-dieten får man lära sig att äta saker, som gör att tarmfloran består av bakterier som påverkar ens psykiska mående positivt.

GAPS-dieten består av ägg, färskt kött, fisk, färska grönsaker, frukt och nötter samt sedan en lång lista på vad som skall undvikas.

www.viska.se/index.php/ny-behand ... a-positivt
Mer
10 år 1 vecka sedan #658546 av Mjpop
femte dagen avklarad och jag har varit sockerfri nu i två dagar samt lagt till magnesium som kosttillskott (varning tro inte att magnesium är botemedlet på alla dina muskelspänningar för om du tar för många så får du diaree vilket hände mig och det slutade efter jag fick i mig ett äpple och en banan), och jag mår bättre. Jag är lugnare på dagarna, kan ta in information utan att det blir kaos och jag känner mig lite mer avslappnad. visst så skulle jag inte uppfylla kriteriet för en "avslappnad" person men skillnaden är ändå enorm. Sen så ska jag köpa grönsaker och frukt samt chia frön som innehåller så mycket omega 3 att det är lönlöst att köpa omega 3 tillskott. Sen har jag börjat bli mer kreativ när jag lagar ekko gourmets produkter där jag exempelvis lagar en jordnötsbiff, och fyra nötfalafel bullar och två vegan nuggets och då mår magen bättre.

Så vissa saker att tänka på om det här fungerar. 1. var kreativ när du lagar rätterna, magen mår bättre, kroppen mår bättre, och psyket mår bättre. 2. Överdosera inte magnesium, det får en jobbig laxerande effekt. 3. Käka mycket grönsaker och frukt, det renar tarmen.

Jag kommer med update nu om en vecka, då får jag ge mer information.
Mer
10 år 6 dagar sedan #658597 av Admin1
Hur har du med motionen? Motion är viktigt eftersom symptom kan minska och också nya hjärnceller kan bildas.
Mer
10 år 6 dagar sedan #658682 av björk
själv ha jag slutat träna. min allmänbildning skall istället frodas e de, tänkt :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: :idea: