Karate - eller inte karate?

Mer
17 år 7 månader sedan #48131 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Karate - eller inte karate?
Nej, kampsportsutövande har ingen som helst realtion till våld på gatorna. Det är en myt.
Procenten "gatuvåldsutövare" som tränar kampsport är detsamma som i befolkningen över lag. Till och med aningens mindre, behovet av att gå ut och slåss minskar tydligen om man får slåss på träningen istället.
Men att det finns kampsportsutövare som även begått våldsbrott är tyvärr sant. Men det är inte vanligt alls, även om myten säger så. Som sagt, ungefär samma andel som det finns kampsportsutövare bland befolkningen. Men aningen mindre.

Martial Arts är det engelska ordet för "kampsport". Vissa kampsporter har med inslag av att slå sönder t.ex. tegelstenar, detta kallas ibland för "breaking", men det är betydligt ovanligare än man tror, och ganska "omodernt" eller hur man ska uttrycka det. Det förekom mer på 80-talet, men nu är det faktiskt ganska ovanligt.
Den enda kampsport jag vet så här på rak arm, där det ingår breaking, är vissa tae kwondo-klubbar.

"Proffsen" på breaking, dem som man ibland ser på konstiga tv-program, som kan slå sönder typ 20 tegelstenar och sånt, sysslar vanligtvis inte med någon kampsport, utan tränar enbart på just breaking.
För min del låter det lite tråkigt att bara stå och slå på tegelstenar, men smaken är väl som baken, antar jag.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 7 månader sedan #48132 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Karate - eller inte karate?
Självkontroll, är att man ska låtsas som om man inte hadde dessa kunskaper i det civila livet. Så man kanske inte ska skylta med att man utövar en kampsport? Jag vet att Paolo Roberto, hade en del sådana kunskaper, innan han övergick till boxning.

Självdisciplin kan man lära sig även utan kampsport! Vid ett tillfälle försökte jag faktiskt hjälpa en kompis, att få gå med i en klubb, men det nekades pga kommunikationssvårigheter! Eftersom jag ansåg, att han kunde behärska ilska, utan att låta det gå utöver ngn annan!

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 7 månader sedan #48133 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Karate - eller inte karate?

Jocke skrev: Självkontroll, är att man ska låtsas som om man inte hadde dessa kunskaper i det civila livet. Så man kanske inte ska skylta med att man utövar en kampsport? Jag vet att Paolo Roberto, hade en del sådana kunskaper, innan han övergick till boxning.

Intressant. Jag tror att många har feltolkat ordet självkontroll på det sättet. Enligt mig är det inte det det handlar om. Jag tycker att den person som kan erkänna sig svag, och som känner till sina brister och inte tar sig an saker den inte behärskar, besitter självkontroll.
Det går inte ut på att kunna allt, det går väl snarare ut på att känna till sina begränsningar. Och sedan, på ett experimentiellt sätt t.ex. i träningslokalen, testa om de verkligen sitter där, eller om man egentligen klarar mer?

Jocke skrev: Självdisciplin kan man lära sig även utan kampsport!

Aboslut!
Många kampsportsutövare tror på något sätt att de har patent på att lära ut självdiciplin och självkontroll. Sånt irriterar mig! Många rätt högt graderade som jag känner, suger totalt på mental självkontroll, även om de kan kontrollera fysiken betydligt mycket fräsigare än jag.
Man kan visst lära sig självdiciplin på annat sätt, även självkontroll. Kampsport garanterar ingenting, tränar man utan hjärna är man körd.
Mer
17 år 7 månader sedan #48134 av Nissegossen
Ni är ju Karate Kids allihop! :lol: :lol: :lol:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 7 månader sedan #48135 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Karate - eller inte karate?
Av det lilla jag har förstått, så innebär övningarna, att dem ska sitta som ett smäck utan en större hjärnkontroll, dvs att dem inövade rörelserna ska ske per automatik.

Då innebär det att man övar upp snabbheten på reflexerna? Alltså kan inte den fulltränade rå för sina reflexer?

Vars är världen på väg?
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 7 månader sedan #48136 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Karate - eller inte karate?

Nissegossen skrev: Ni är ju Karate Kids allihop! :lol: :lol: :lol:



Har du sett filmen "karate-kid"? Så poängterar tränaren miyagi, att adepten via sina övningar omedvetet har lärt sig kampsporten.

Övningar som ser helt oskyldiga ut, kan vara dödliga. :P

Vars är världen på väg?