Forskningsläget?

Mer
16 år 4 månader sedan #100903 av Isa-Alise
Jag brukar läsa diverse forskningstidskrifter från det medicinska biblioteket då och då när jag har tid... det finns en mängd olika psykiatritidskrifter, mer eller mindre biologiskt inriktade, och motsvarande inom det psykologiska området... det finns kanske en eller två intressanta artiklar per nummer av tidskrifterna... det bästa är att gå till ett medicinskt eller psykiatriskt bibliotek, sätta sig och bläddra, och läsa det som känns intressant... tidskrifterna är alldeles för dyra att prenumerera på...
Mer
16 år 4 månader sedan #100905 av ak
Svar från ak i ämnet Forskningsläget?
På min psykiatriska mottagning har de en massa artiklar man efter sitt eget gottfinnande kan kopiera. Dock finner jag det inte som någon god läsning att läsa om sin egen sjukdom, då tror jag bara att jag har inbillat mig att jag är sjuk. Bättre att fokusera på roligare saker.
Mer
16 år 4 månader sedan #100915 av Mantra
Svar från Mantra i ämnet Forskningsläget?
Om man blir medlem hos Schizofreniförbundet kan man få deras tidskrift "Phrenicus" som behandlar allt om schizofreni. Nyheter m m.
Mer
16 år 4 månader sedan #100951 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Forskningsläget?
De viktigaste forskningsframstegen kommer nog med bland Nyheterna här på sajten. Schizophrenia.com har lite mer nyheter än Viska. även om det delvist är samma nyheter. Det finns också en tidskrift som kommer ut varje kvartal, som heter Schizophrenia Digest.
www.schizophreniadigest.com/
Nackdel med forskningsnyheter kan vara att de kan vara motsägelsefulla ibland och allt är inte korrekt. Man får ofta ompröva det man tidigare läst.
Mer
16 år 4 månader sedan #101027 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Forskningsläget?
Medscape är jag medlem i och får deras nyhetsblad... det är gratis att registrera sig... man bör ha ett människovårdande yrke, men man kan kryssa i "other" också... det gick bra för mig...
  • gäst2
  • Besökare
  • Besökare
16 år 4 månader sedan #101029 av gäst2
Svar från gäst2 i ämnet Forskningsläget?
Jag har anmält mig till [size=150:34g3jt2x]Schizophrenia Research Forum[/size:34g3jt2x]
Det är gratis. Man får länkar till nyheter och kommentarer från forskare regelbundet med epost.

Hemsidan är på www.schizophreniaforum.org/

Se t.ex. What We Know ... What We Don't Know About Schizophrenia
www.schizophreniaforum.org/whatw ... efault.asp