Hej Doktorn/Leponex

Mer
16 år 3 månader sedan #104788 av Tumelisa
Jag undrar om clozapin/leponex bara sätts in på patienter med schizofreni (förutom vid viss parkinson)? Jag står själv på insättning av det läkemedlet så jag undrar om det självklart gör mig schizofren?
Mer
16 år 3 månader sedan #104795 av Evillynn
Svar från Evillynn i ämnet Hej Doktorn/Leponex
Som svar på din fråga - Nej.
Mer
16 år 3 månader sedan #104823 av Mysterio
Svar från Mysterio i ämnet Hej Doktorn/Leponex

Tumelisa skrev: Jag undrar om clozapin/leponex bara sätts in på patienter med schizofreni (förutom vid viss parkinson)? Jag står själv på insättning av det läkemedlet så jag undrar om det självklart gör mig schizofren?


Har du någon form av självbevarelsedrift så tackar du vänligt men bestämt nej till den medicinen.

I januari för ett år sedan dog en kvinna av Leponex, det vill säga det senaste fallet som är "officiellt" resten av dödsfallen mörkas ofta eller kommer inte till allmänhetens kännedom tack vare tystnadsplikten inom psykiatrin.

sydsvenskan.se/lund/article280709.ece

Min hälsa är ständigt vacklande efter att jag slutade med Leponexen, mitt immunförsvar verkar vara permanent skadat då jag ofta är sjuk, är förövrigt under utredning själv för att komma tillrätta med problemen.

Om du vill dregla massa saliv på natten så hela kudden blir blöt, sova i stort sett dygnet runt och få dina tänder förstörda på ett par års tid samt gå och ta blodprover minst en gång per månad och även varjegång du blir sjuk för att kolla hur ditt immunförsvar ser ut så säg ja till Leponex.
Mer
16 år 3 månader sedan #104842 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Hej Doktorn/Leponex
Har just gått och funderat på om jag skulle kunna prova
Leponex i stället för eller med Trilafon som jag äter.

Men det låter inte så bra det ni skriver...
Mer
16 år 3 månader sedan #104864 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hej Doktorn/Leponex
Nej, det är inte självklart att du har schizofreni utan det kan också vara annan psykossjukdom.

Dödsfallet, som Mysterio talar om orsakades av att vården inte skötte provtagningen på rätt sätt. Det är bara 1-2 % av de som får Leponex, som kan få denna biverkan och den kan upptäckas och förhindras med provtagning. Risken är störst i början av behandlingen.

Leponex har den starkaste effekten av alla antipsykotika och ger effekt hos personer, som inte får effekt av andra antipsykotika. Det är alltså alternativet för de som knappt får någon effekt. Leponex minskar också risken för självmord, självskada och rökning.

Möjligen kan Zeldox vara ett alternativ om man får dålig effekt, men det är inte lika bra, som Leponex. Zeldox biverkningar är dock mildare.
Mer
16 år 3 månader sedan #104899 av Tumelisa
Svar från Tumelisa i ämnet Leponex
Det står ju i Fass att Leponex bara används till "terapiresistenta schizofrenipatienter". Eftersom biverkningarna kan vara farliga. Det som att dräggla när jag sover stör mig inte. I alla fall inte lika mycket som att ständigt vara paranoid och aldrig få vara ifred från demonen. Nu vid 200 mg om dagen så börjar jag känna mig lite mer levande, fast trött blir jag ju ibland. Men dräggel och trötthet kan jag stå ut med. För mig är det värt det.