Läkarbrev (fikonspråk)

Mer
15 år 4 månader sedan #171538 av Judalon
Jag har fått en jävlig migrän och som ett resultat spänner jag mig vilket leder till spänningshuvudvärk vilket lever till att migrän utlöses och så håller vi på sådär.
Jag har sprungit hos läkare och de har konstaterat att jag har högt blodtryck så jag fick medicin mot det. Vi är rätt eniga om att stress är en stor komponent i spänningshuvudvärken och jag har gått hos sjukgymnast och akupunktur och tränar på gym och alla försöker fixa det så att jag inte ska bli beroende av migränmedicinen.

Idag fick jag brev från de som opererade in pacemakern eftersom de nu tillfrågats om allt det här. Problemen med huvudvärken hade jag redan innan.

"(...) Problem med spänningsrelaterad huvudvärk som förefaller vara stressutlöst bör snarast adresseras genom kraftig stressreduktion. (...)

Åh, det var det ingen som hade tänkt på...
Mer
15 år 4 månader sedan #171544 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Läkarbrev (fikonspråk)
Kan du sanera omgivningen på dofter tex från parfym, hyacinter, rök och dyligt som doftar starkt... sånt kan utlösa migrän...

Även kombinationen ost och rödvin, eller även skaldjur kan ge migrän...

Stress är naturligtvis inte bra, kan du minska den? Det kan vara lättare sagt än gjort...

Avslappning kan vara bra... pröva med cd skivor...
Mer
15 år 4 månader sedan #171548 av Geta
Svar från Geta i ämnet Läkarbrev (fikonspråk)
Något som sänker blodtrycket extremt är Cipralex
antidepressiva.
Mer
15 år 4 månader sedan #171549 av Judalon
Svar från Judalon i ämnet Läkarbrev (fikonspråk)
Isa-Alise,

Det är det här som har varit lite knepigt. Jag undviker starka dofter, jag dricker inte vin annat än något glas vitt vin då och då (läs 3 om året). Starka ostar får vara starka på egen hand. Är allergisk mot skaldjur. Bananer kan enligt neurologen utlösa migrän men det är inget jag har märkt. Om chokladen lär det råda krig över innan jag ger upp den men det är inte heller något jag har märkt. Slutet av det här året, sedan jul, har varit väldigt stressigt, men trots förebyggande medicin och ja, så är jag inne i en ond cirkel just nu där migränen är lika kraftigt om inte kraftigare som innan jag påbörjade behandling.
Mer
15 år 4 månader sedan #171559 av Judalon
Svar från Judalon i ämnet Läkarbrev (fikonspråk)

Geta skrev: Något som sänker blodtrycket extremt är Cipralex
antidepressiva.


Den ingår redan i min behandling mot bipolär sjd. Jag fick en ace-inhibitor men kaka på kaka kanske gör det sämre (cipralex och en ace-inhib). De ska separat inte orsaka huvudvärk för det fick/får de kolla innan jag tar någon medicin alls. För lågt blodtryck kan ju orsaka huvudvärk men nu är mitt blodtryck normalt. Jag tog zoloft förut och den utlöste huvudvärk en masse.
Att träna är skönt för endorfinerna är muskelavslappnande men jag har haft träningsförbud under läkningen efter operationen. Ska börja lite mer nu efter trettonhelgen. Det bara känns lite smådystert och så brev. Sträva efter stressreduktion. Nä, det menar du inte?!???
Jag haaaar inte aaaalllss märkt att jag mår bättre när jag inte är stressad!!!
:rolleyes: Det var i och för sig inte TILL mig. Det var en kopia. Det riktiga brevet var till neurologen. [/i]
Mer
15 år 4 månader sedan #171563 av Nissegossen
Spännings huvudvärk beror ofta på felaktig arbetsställning och går att lösa genom bättre anpassade arbetsredskap (Tex skönare stol vid datorn) (Sitter själv i en snurre fåtölj med fotpall och lutar mig bekvämt bakåt och surfar...)

Vid spänningshuvudvärk, kan med fördel användas massage som någon annan ger på rygg och axlar. (Jag själv är "Hyfsad" fuskare i den konsten, hjälpte bla handledaren med det). Du kan också se över hur du sitter eller vilken ställning du brukar få huvudvärk utav och träna medvetet på och då tänka på hur du gör när du får huvudvärk och träna bort den biten.

Avslappnings övningar med jämna mellanrum kan var mycket givande. Om inte annat så lägg dig platt på rygg på golvet och strecha en sida i taget och om du sitter, upp med axlarna och bara slappna av och släpp ned dem, gärna om du är på ett arbete syssla med övningar hela lunchen (efter att du då har ätit, för mat är viktigt!)

För bästa möjliga behandling som du själv kan göra, kontakta sjukgymnast!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum