Please help me! frågor ang skördkörtelen!!

  • Please
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 3 månader sedan #366862 av Please
Har en hel del frågor om sköldkörteln. försökt reda ut det här på internet men hittar ingen riktigt bra förklaring. jag har problem med sköldkörteln visade de senaste proverna. men läkaren vet inte om det är upp eller ner men jag ska få gå på fler undersökningar.

vad är farligast? för låg eller hög? hur visar sig dom sig i för symptom? vad finns det för hjälp både för hög eller låg. är intresserad av både och i och med att jag inte vet vilket av det jag har.

medicinering? läste ngnstans på internet att man behövde ta mediciner mot det hela sitt liv. är det så? är det farligt?

tumör läste jag ngnstans, detta är riktigt otckt och jag är rädd. så snälla svara på detta inlägg och försök förklara allt så bra det bara går så är jag tacksam!
Mer
13 år 3 månader sedan #366886 av MsTibbs
Jag är inte jätteinsatt, men jag fick sänka min litium pga sköldkörteln. Skulle den paja eller fungera dåligt, eller om man måste operera bort den, måste man äta Levaxin hela livet.
Mer
13 år 3 månader sedan #366887 av Poppy
Jag hade en kompis som fick problem med för låg sköldkörtel-funktion. Då har man för lite av vissa hormoner i kroppen, och behöver medicinera upp nivåerna. Det som händer när man har för låg är att kroppen så att säga går på lågvarv. Man fryser hela tiden, för att kroppen producerar för lite kroppsvärme. Man blir ofta trött och slö i huvudet, får för lite energi. Samtidigt går man upp i vikt och blir tjock, för eftersom allting i kroppen går på lågvarv så bränner man inte lika mycket kalorier som en normal människa. Därför kan man bli tjock även om man äter väldigt lite (aptiten är ofta minskad).

Att ha för hög sköldkörtelfunktion är precis tvärtom. Allting i kroppen går snabbare än normalt. Man känner sej jättevarm jämt, eftersom kroppsvärmen ökats på. Man blir hetsig, lättretad och har svårt att sova. Man har ofta stor aptit men magrar ändå, eftersom kroppen bränner mer kalorier än den gör hos en frisk människa.

Det har var väldigt förenklat, och symptomen varierar väl säkert lite från person till person. Men på ett ungefär kan man säga att för låg sköldkörtelfunktion=allt i kroppen går onormalt långsamt, för hög sköldkörtelfunktion=allt i kroppen går onormalt snabbt.
Mer
13 år 3 månader sedan #366888 av Geta
Vet du vad dina sköldkörtelproblem beror på?
  • please
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 3 månader sedan #366898 av please
tar litium och antagligen därför

det låter hemskt med medicin för sköldkörteln resten av livet.... kan efter längre tid/år bli normalt igen? eller är det bara mediciner som gäller?
har medicinen någon biverkan?

är det ofta så att man måste operera?
jag är superorolig nu... behöver skriva här på viska knns det som nu... vill inte prata ännu mer med vården ännu. vill först hinna tänka efter och få mer information
så snälla berätta allt ni kan!
Mer
13 år 3 månader sedan #366902 av Poppy
Jag tror inte medicinen mot underfunktion är farlig direkt, det handlar väl bara om att man återställer hormonerna till deras naturliga nivå. Man saknar lite av vissa hormoner, så man får tillsätta dessa hormoner utifrån, via piller.
Överfunktion tror jag är svårare att behandla, men det är som sagt bara underfunktion jag har nån "erfarenhet" av (även om det inte var jag själv som fick det, utan min kompis).