Dålig sömn kopplas till diabetes

Mer
12 år 3 månader sedan #454472 av Isa-Alise
www.dagensmedicin.se/vetenskap/d ... -diabetes/

Kort och dålig sömn ökade risken för typ 2-diabetes hos personer utan sjukdomen i familjen. Det visar en japansk studie. Tidigare forskning har pekat mot att kort nattsömn ökar risken för att drabbas av typ 2-diabetes, se bland annat en artikel här bredvid. Nu ger en studie i tidskriften Diabetes Care ytterligare stöd för detta.
Mer
12 år 3 månader sedan #454474 av Geta
I mitt fall finns inte diabetes tidigare i släkten och jag har haft bra sömn större delen av mitt liv.
Att jag har drabbats av diabetes skyller jag på intag av antipsykotika under många år och negativa symtom, som har gjort mig slö och apatisk.
Mer
12 år 3 månader sedan #454517 av Admin1
Antipsykotika som ger trötthet ger en ökad risk för viktökning och diabetes typ 2, vilket inte stämmer med det som japanerna kommit fram till. Vid schizofreni har man en kraftigt förhöjd diabetesrisk och sömnproblem är vanliga så där stämmer det med vad forskarna kommit fram till.
Mer
12 år 3 månader sedan #454528 av Geta
Tror faktiskt också att det är motionen, som är det viktigaste för att undvika diabetes.
Det jag undrar över att vissa kan väga 200 kg utan att få diabetes, medan andra bara har en måttlig övervikt och därmed får diabetes.
Mer
12 år 3 månader sedan #454774 av Admin1
De som väger mycket kanske får en hel del motion av att bära på övervikten? Sedan kanske de saknar vissa ärftliga faktorer som ökar risken för diabetes.
Mer
12 år 3 månader sedan #454789 av Geta
Det är rena styrketräningen att bära på många kilon. Dessutom brukar inte överviktiga få benskörhet.