Sämre kroppssjukvård vid schizofreni och hjärtproblem

Mer
12 år 2 månader sedan #463246 av Isa-Alise
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22307876

Personer med schizofreni har oftare hjärt-kärl problem än befolkningen i stort, och besöker oftare en husläkare. Men personer med schizofreni får inte träffa en kardiolog lika ofta som befolkningen i övrigt, och får inte heller samma tillgång till vård som återställer hjärtats funktion.
Mer
12 år 2 månader sedan #463262 av Geta
Man är inte välkommen till husläkare när man har diagnosen schizofreni. Man får tjata och tjata.
Mer
12 år 2 månader sedan #463828 av Fragile80
Det är fan diskriminerande!
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
12 år 2 månader sedan #463830 av Jocke
Varför har schizofreni så dåligt rykte? I den somatiska vården, är det lätt att räkna ut vilken grupp jag tillhör via medicin när man ligger inne för vård. Dem pratar inte så mycket med en, men det kanske beror på min person istället?

Vars är världen på väg?
Mer
12 år 2 månader sedan #463832 av idefix
Inte nog med det, nu ser ju husläkaren direkt vad man har för andra diagnoser också, svart på vitt att man har schizofreni liksom. Mindre kul.
Mer
12 år 2 månader sedan #463869 av Nissegossen
Jag bryr mig inte om bemötandet. Jag ser till att jag har en, för det mesta mycket god kontakt med sköterskorna på vårdcentralen. När jag är på det torg, där vårdcentral och apotek ligger, lägger jag in en drös med dagstidningar, metro, gratis tidningar, kostar gratis för mig, men de har aldrig en tidning på något av varken vårdcentral eller apotek.

Jag tar två ex till receptionen och levererar direkt i hand på hon som står där och de sköterskor som är i Lab, när dörren är öppen sticker jag försiktigt in två ex och lägger i ett handfat närmast dörren inne där. Förutom att ta prover är det de sköterskorna man skall prata med för att beställa tid till läkare eller för att få remissvar och dylikt, varje samtal går förövrigt på 50kr. resten av tidningarna, jag frågar runt bland de som sitter där och väntar på sin tur och de som vill ha får tidningen i handen resten av ex lägger jag på bordet där. Har jag besökt apoteket innan får de apotekstidningen då även i receptionen vilken är utan kostnad från apoteket och personalen är glad för att de går åt. Då när jag är där får ju personalen på apoteket också tidningen metro, är de upptagna lägger jag bara tidningen på en ledig plats på disken. De är två på det apoteket och de turas om med lunchen, så jag brukar gå dit relativt tidigt. De är väldigt trevliga att prata med de som står där och de byter gärna ett ord med mig om de inte är upptagna. Då tar jag även apotekstidningen till mina grannar, de som får metro utav mig.

Dessa knep öppnar många dörrar.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum