Kaliumvärdet

Mer
11 år 6 månader sedan #526994 av saara
Kaliumvärdet skapades av saara
Mitt Kaliumvärde är för högt. Det är 5.1 och skall vara mellan 3.5-4.8. Skall ta nytt Kaliumprov i slutet på nästa vecka.
Läkaren sa att jag skall dricka mycket vatten och inte äta bananer. Har förr ätit mycket banan. För högt Kaliumvärde kan ge kramper och annars också vara skadligt.Jag har haft benkramper flera gånger.
Vet ni vad ni har för Kaliumvärde?
Mer
11 år 6 månader sedan #526999 av Geta
Svar från Geta i ämnet Kaliumvärdet
Ingen susning. Kaliumvärdet måste vara bra när ingen har sagt något. Hade en arbetskamrat med högt blodtryck.
Hon blev tillsagd att äta många bananer just för kaliumvärdet.
Mer
11 år 6 månader sedan #527035 av saara
Svar från saara i ämnet Kaliumvärdet
Sant att bananer innehåller mycket kalium. Det är värre om man har för lite Kalium än om man har för mycket sa min syster.
___Kanske jag fick order att dricka mycket vatten av nån annan orsak? Allt gick så fort då jag var till doktorn pga andningsbesvär.
Det var i samband med det besöket som läkaren noterade att jag hade för högt Kaliumvärde då hon tittade på mina papper från förut.
Mer
11 år 6 månader sedan #527282 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kaliumvärdet
5,1 är ju bara obetydligt över normalvärdet. Vid nästa prov kanske det är normalt värde.
Mer
11 år 6 månader sedan #527283 av Geta
Svar från Geta i ämnet Kaliumvärdet
Vad har man för sjukdomar om man har högt kaliumvärde?
www.privatmedicin.se/medicinboke ... m-i-serum/
Mer
11 år 6 månader sedan #527389 av saara
Svar från saara i ämnet Kaliumvärdet
Geta, det var en intressant sida du länkade till.
Admin1, sant att jag har bara lite förhöjt värde. Det var bra att läkaren sa att jag inte får äta bananer för jag har kunnat äta 3-4 om dagen ibland som mest.