Problem med bihålorna

Mer
11 år 6 månader sedan #529683 av ikolito
Jag har under flera år haft ett tryck i mina bihålor så jag har nu sökt läkarhjälp och fick ett kortisonspray utskrivet. Hoppas att det fungerar. Någon mer än mig som har haft en tryckande känsla i bihålorna? (Det är inte bihåleinflammation, de gjorde även ett sticktest i fingret och det visade att det var ingen infektion.)
Mer
11 år 6 månader sedan #529723 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Problem med bihålorna
För väldigt länge sedan hade jag problem med bihålorna och jag fick också kortisonspray och då försvann besvären.
Mer
11 år 6 månader sedan #529725 av ikolito
Svar från ikolito i ämnet Problem med bihålorna
Hur länge använde du kortisonsprayen innan du började märka förbättringar? Var det värk/tryck du hade i bihålorna eller bihåleinflammation?
Mer
11 år 6 månader sedan #529752 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Problem med bihålorna
Det var nog 30 år sedan, så jag minns inga detaljer tyvärr. Minns mest kortison sprayen och att det sedan gick över.
Mer
11 år 6 månader sedan #529792 av Mammuten
Svar från Mammuten i ämnet Problem med bihålorna
Liten kortison-varning för personer som har en bipolär problematik med i mixen:
Kortison även i nässpraysform eller som receptfri salva kan trigga uppåtskov.

Har man en stabiliserande medicin i grunden skulle jag tro at det inte är någon större fara (många bipolära/schizoaffektiva kan klara t ex SSRI ifall de har stabiliserare samtidigt), men det kan vara bra att känna till.

Hoppas att du får ordning på bihålorna. Själv kör jag med saltvattenspray mot allehanda luftvägssymptom, men mot kroniska bihålepronlem hjälper det nog inte.

Ytterligare ett tips är den slemlösande medicinen N-acetylcystein (NAC), som förutom att hjälpa mot hosta och snuva tycks ha effekt mot så skilda saker som beroendetillstånd, tvång, svåra depressioner, negativa schizofrenisymptom och ev högt blodsocker.

Och extremt milda biverknigar.

Ska man ändå få något slemlösande, så testa NAC. Även om man ska vara skeptisk till saker som låter för bra för att vara sanna, så är detta en medicin som det redan forskas en hel del på.
Mer
11 år 6 månader sedan #529817 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Problem med bihålorna
Som barn fastnade en bulle och jag försökte få upp den igen och då bar det sig inte bättre än att den åkte upp och satte uppe bakom näsan.
Om det var bihålorna låter jag vara osagt, men jag gick en hel dag och var täppt i näsan och det satt liksom in bakom och på kvällen tog jag och snöt mig och fick ut alltihopa.

Jag nämnde inte detta i familjen alls, men jag tycker du skall fråga läkaren om det kan sitta något däruppe som du inte får ut och som orsakar dina besvär.

Du kanske rent av borde spola bihålorna?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum