Receptfri medicin mot hosta

Mer
11 år 6 månader sedan #530093 av ikolito
Vet någon något bra? Har en extremt hosta och kliar i halsen.
Mer
11 år 6 månader sedan #530099 av koi
Svar från koi i ämnet Receptfri medicin mot hosta
Du kanske har någon allergi om det kliar i halsen?
Mer
11 år 6 månader sedan #530102 av krokus
Svar från krokus i ämnet Receptfri medicin mot hosta
Bisolvon använder jag ibland när jag har hosta.
[url:2qpp3x4b]http://www.bisolvon.se/[/url:2qpp3x4b]
Mer
11 år 6 månader sedan #530124 av Geta
Svar från Geta i ämnet Receptfri medicin mot hosta
Jag vet bara att en bekant blev psykotisk av hostmedicin. Halsspecialster brukar säga att hostmedicin gör ingen nytta.
Man kan lika gärna dricka lite varmt te med honung i.
Mer
11 år 6 månader sedan #530145 av Mammuten
Fabian har lustigt nog använt två olika hostmediciner som psykofarmaka. Dels Cocillana Etyfen, som är hans vid behovs-medicin vid ångest och svår oro, och dels N-acetylcystein (NAC).

Den senare medicinen ska kunna hjälpa mot negativa symptom, lyfta depressioner, lindra beroenden, minska aggressivitet vid autismspektrumstörningar och möjligen avhjälpa de metabola problemen man får av en del atypiska antipsykotiska mediciner - och detta utan jobbiga biverkningar... Låter lite för bra för att vara sant, och en del forskning krävs nog för att jag skulle våga ändra "ska kunna hjälpa" mot ordet "hjälper".

Just för Fabian var tyvärr inte NAC den fantastiska lösningen på problemen, den var väl snarast lite för aktiverande och att den minskade aptiten var mer negativt än positivt. Men jag är övertygad om att den kan hjälpa andra.

Båda dessa hostmediciner är receptbelagda, även om det också finns hälsokostaffärer som säljer NAC utan recept.
Mer
11 år 6 månader sedan #530149 av Mammuten
Medicinska råd från en okänd mammut ska ni ta med en stor nypa salt, men om ni vill läsa mer om NAC och orkar läsa engelska texter är det här en bra sida om NACs potential inom psykiatrin:
bipolarnews.org/?p=40#more-40