Fråga om en hund...

Mer
7 år 8 månader sedan #854135 av Richard
Min systers killes hund, Jason har fått ascites. Det är väldigt allvarligt... :(

Veterinären sa att han får medicin, o svarar han på den, så har han 6-12 månader kvar. Om medicinen inte funkar så måste han avlivas snarast... :cry:

Någon som har haft nått djur som haft det? När jag o pappa flyttade till lägenhet avlivade vi våran katt, o jag tror tyvärr att han led sista tiden, för veterinären sa, att han inte skulle ha många dagar kvar, o kanske lägga sig o dö i en buske.
Mer
7 år 8 månader sedan #854146 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Fråga om en hund...
Det är vätskeansamling i buken. Har sett möss med ascites på ett labb.

Det finns många orsaker till förekomsten av vätska uppbyggd (eller ödem) i buken. Några av dessa inkluderar buken blödning, buken cancer, en inflammation i slemhinnan i buken, en brusten urinblåsa, leverskada, låga nivåer av protein i blodet (eller hypoproteinemi), och högersidig hjärtsvikt, där hjärtat inte kan pumpa tillräckligt med blod för att tillgodose kroppens behov.

Ett medicinskt tillstånd som kallas nefrotiskt syndrom — där hunden har protein i sin urin och högt kolesterol i blodet — kan också ansvara för vätska uppbyggd i buken.

[url:21enlq5f]http://www.spodan.com/sv/2122.html[/url:21enlq5f]