Vad är fel med ansiktet???

Mer
7 år 7 månader sedan #870988 av sodergardfia
Jag skriver ofta här om mina små åkommor. Ibland hypokondriska sådana och ibland såna som visar sig vara äkta.
Nu behöver jag råd om jag borde ringa vårdcentralen eller se åkomman som en bagatell.
Åkomman har drabbat vänster ansiktshalva. Jag har länge kallat den "min fula halva av ansiktet" eftersom hyn är grövre med fler födelsemärken och dessutom ytliga blodkärl.
Det betraktar jag som alldeles normalt.
Det som jag INTE ser som normalt skall jag beskriva nu.
Det "äldsta" symtomet är att vänster ansiktshalva plötsligt kan "flamma upp" på några punkter, samma varje gång, nämligen på kinden, sidan av käken samt kindknotan bakåt mot tinningen. Ofta flammar även vänster öra upp. När det här händer blir de röda områdena så varma att de nästan svider.
Jag har alltid haft lätt att bli röd om kinderna, särskilt när jag är trött eller, mer sällan, när jag är exalterad/uppvarvad. Men då är det alltid båda kinderna. Dessutom flammar vänster ansiktshalva upp så där när som helst. Allt oftare just nu!

Ett annat symtom är att det växer knappt synligt ljust hår på vänster kind. Vad jag kan se har höger sida bara hår på överläppen och på ett födelsemärke. Vänstra halvan är betydligt hårigare, även om ingen kan lägga märke till det utan att vara nära i starkt ljus. Jag skulle inte veta att håren existerar om jag inte sett dem i badrumsspegeln. De påminner om lanugo-hår, men vad jag vet är de enda vuxna som har det anorektiker och andra svältdrabbade och så kanske folk med hormonsjukdomar. Vet inte. Men jag är inte undernärd, i min kropp skulle tre allvarligt sjuka anorektiker få plats hehe vet inte om man får skoja om sånt. Så jag fattar inte vad detta eventuella lanugo-hår kommer av! Mitt enda naturliga ansiktshår sitter på överläppen och på alla dessa födelsemärken.

Det sista symtomet har funnits i en vecka eller lite mer. Huden på de rodnade ställena har börjat flaga. Inte i stora sjok utan i små små vita fjäll.

Röda kinder och lanugo kan jag ta med ro, men inte att huden flagar! Det gör mig orolig. Tror att ansiktet ofta flagar vid kallt väder, men med tanke på hur huden på nämnda ställe beter sig så blir jag orolig.

Tror ni jag ska ringa vårdcentralen? Eller går det att ringa direkt till hudmottagningen??
Mer
7 år 7 månader sedan #870992 av sodergardfia
Tydligen krävs remiss till hudmottagningen. Får börja med vårdcentralen. Om jag får en läkartid hoppas jag att jag är så där röd just då så att läkaren inte tror att jag inbillar mig.

Nu är BÅDA kinderna illröda och så varma att de svider. Fast det beror nog bara på att jag är energisk just nu. Om BÅDA kinderna är röda på detta sätt i fortsättningen också så blir jag orolig på allvar.
Rosor på kinderna kan alla ha, det är ett sundhetstecken, men det här ser inte alls sunt ut!
Mer
7 år 7 månader sedan #870995 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad är fel med ansiktet???
Ingen aning!
Mer
7 år 7 månader sedan #871013 av sodergardfia
Jag har telefontid med vårdcentralen bokad så att de ringer om typ tio minuter. Jag hoppas på en tid hos läkare eller distriktssköterska som kan kolla om något verkar vara fel. Eftersom det är måndag idag kanske det finns nån tid kvar denna vecka. Hoppas!
Mer
7 år 7 månader sedan #871014 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad är fel med ansiktet???
Det enda som jag kan komma på är fjärilsexantem.

Mer
7 år 7 månader sedan #871033 av sodergardfia
Det liknar det jag har!