Vad är fel med ansiktet???

Mer
7 år 7 månader sedan #871129 av sodergardfia
Nu har jag fått en läkartid! Om typ en vecka.
Sköterskan jag pratade med i telefon trodde att det kan vara rosacea (eller hur det stavas).
Bra med ganska snabb läkartid i o med att huden flagar och att även höger kind blir så där brännande och röd.
Mer
7 år 7 månader sedan #871130 av sodergardfia
Läste om rosacea nu. Mina symtom stämmer nästan fullständigt, förutom att det inte stod nåt om hår. Fast jag har en teori att små hårstrån i ansiktet kanske helt enkelt syns bättre när huden är missfärgad.

Nån här som haft rosacea? Jag har ju inte fått diagnosen än eftersom man ju inte kan diagnostisera hudsjukdomar via telefon, läkaren får sätta diagnos vad det nu blir nästa onsdag.

Nån som vet om man kan använda foundation och annat smink om man lider av hudsjukdom typ rosacea eller sånt där fjärilsutslag (vilket beror på lupus, som jag inte har VAD JAG VET)??? Jag ser lite sjuklig ut utan smink insåg jag idag. Har insett det förut men ändå sminkar jag mig bara nån gång i veckan. Men nu funderar jag på att använda foundation varenda dag tills huden blir normal... om den kan bli det. Det är nåt med blodkärlen plus att huden blivit grov (och rodnar ofta). Grovheten lär försvinna, men blodkärlen sitter där de sitter.
Mer
7 år 7 månader sedan #871182 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vad är fel med ansiktet???
Det finns hudkräm mot rosacea, så den är behandlingsbar.
Mer
7 år 6 månader sedan #874505 av sodergardfia
Varit hos läkaren. Han bekräftade att det verkar vara rosacea. Han sa att jag ska använda återfuktande salva utan konserveringsämnen eftersom de röda områdena är så torra. Han nämnde en salva som är speciellt för rosacea men den är för extremfall och är dyr.
Mer
7 år 6 månader sedan #874573 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vad är fel med ansiktet???
Det finns receptfria salvor mot rosacea, som innehåller metronidazol. De kosta 200 kr för 25 g. Heter Rosazol och Rozex.
Mer
7 år 6 månader sedan #874711 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad är fel med ansiktet???
Här kommer råd från hudläkare:

www.netdoktor.se/hud-har/artikla ... d-rosacea/