"Hot" om hjärtattack

Mer
7 år 3 månader sedan #899175 av sodergardfia
Som jag skrivit förut verkar jag lida av polydipsi, alltså ett tvång att dricka alldeles för stora mängder vätska. Tydligen är det vanligt vid psykisk sjukdom?
Jag dricker minst 3 liter per dag. Har inte mätt dock. Gissar att jag som minst dricker två och en halv liter, och som mest ca 4 liter. Dricker flera gånger i timmen.

Så varför en rubrik om hjärtattack? Jo det är så att jag var hos min psykiater i fredags, och hon blev typ upprörd över hur mycket jag dricker. Hon sa att saltbalansen kan förstöras helt plötsligt så man får hjärtattack och dör.
Det känns lite extremt, typ som en skrämseltaktik. Som att det aldrig skulle hända mig. Som att min kropp har anpassat sig.
Men kanske har läkaren rätt. Och lite rädd är jag faktiskt. Vill bli äldre än 25.

Läkaren sa åt mig att hälla upp två liter vätska i en kanna och bara dricka det. Det känns typ omöjligt. Jag kommer bli jättetörstig! Men jag ska pröva. För jag leker väl med hälsan just nu, som läkaren sa.

Jag dricker två liter pepsi max/cola zero plus många glas vatten per dag.

Jag måste få in nya vanor, både med drickandet och många andra områden. Uff vad jobbigt!
Mer
7 år 3 månader sedan #899232 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ;Hot" om hjärtattack
Börja med att mäta hur mycket du dricker per dag.

Symptom som tyder på polydipsi är humörsvängningar, förvirring, kan inte följa uppmaningar, desorientering och svamlande. Läkarna kan mäta salthalten i urinen eller blod för att upptäcka polydipsi. 25 % av de med polydipsi kan få plötslig nedgång i salter i blodet och vattenförgiftning.

www.viska.se/sjalvhjalp/2248-oeverdrivet-drickande
Mer
7 år 3 månader sedan #899237 av koi
Svar från koi i ämnet ;Hot" om hjärtattack
Jag har för lite salt i kroppen. Min läkare sa åt mig att äta mer salt istället för att sluta dricka.
Mer
7 år 3 månader sedan #899389 av mopa
Svar från mopa i ämnet ;Hot" om hjärtattack
Jag har problem med att dricka för mycke, så nu har jag en 2 liters flaska som jag fyller på morgonen o dricker bara den.det funkar.
Mer
7 år 3 månader sedan #899427 av Nissegossen
För lite salt i kosten, har varit ett ständig jakt eftersom samerna har saltbrist pga att vattnet är helt utan salt i Norrland, därav att de förr drack kaffe med salt i kaffet. Det är Natriumet man vill åt i saltet.

Dricker man mycket, är salt av vad slag vara månde ett behov och då smakar saltgurka i konserv bra.

Eller som jag missbrukar salt godis. Har bredvid mig en påse med salta grodor

Förr fick romerska soldater salt som lön ibland de Romerska legionerna. romerska kejsare hade monopol på salt och kejsaren ägde alla salttillgångs åtkomst.

Då kommer alltså saltet att vara i någons sold från ordet sold och av det har kommit ordet salt och med hjälp av salt kunde legionerna byta tills sig vad de ville.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 3 månader sedan #899429 av Nissegossen
Det syns om man har för lite salt, det görs blodtester på vårdcentral om man har för lite salt och det blodprovet visar att man har för lite salt, så kallas det uttorkad och det kan kräva vätskeersättning, vilket man kan få i dropp om man är illa ute

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum