Massvis med eksem i ansiktet? (Uppdaterad med bild 17122

Mer
6 år 3 månader sedan #1009286 av Admin1
Det ser ut som du har rivit dig i ansiktet och kanske i sömnen. Bortsett från rivmärken inte så farligt.
Mer
6 år 3 månader sedan #1009519 av Richard

mopa skrev: Du är ju söt.. :D

Tack! :D

zoidar skrev: Vitaminöverdosering kan ge eksem.

Det tror jag inte, jag har snarare brist på vitamin, har varit o lämnat prover nyss, men ej fått resultaten.

Admin1 skrev: Det ser ut som du har rivit dig i ansiktet och kanske i sömnen. Bortsett från rivmärken inte så farligt.

Ja, jag sitter ju och småpetar o kliar på det, så det är nog jag själv som rivit sönder.
Mer
6 år 3 månader sedan #1011591 av Richard
Jag är nästan säker på att det är seborroisk dermatit:
www.medicinbasen.se/dermatologi/seborroisk-dermatit/

Jag har det i ansiktet, i o runt öronen, i hårbotten, i ljumskarna o ev. på ryggen. Jag ska be läkaren att skriva ut mera Cortimyk så att det går på frikortet, för man kan köpa små tuber receptfritt, men då kostar det om jag skulle köpa typ 10 små tuber. Sen vet jag inte om det finns någon invärtes behandling för det här? För det blir ju jobbigt att smörja in halva kroppen med det.

O så står det så här på sidan:

Ketokonazol 2% (Fungoral, Nizoral) schampo: 2-3 ggr/vecka under 4 veckor, låt sitta i 5-30 min.


O så står det i FASS:

När man överväger samtidig administrering av ketokonazol eller andra potenta CYP3A4-hämmare och aripiprazol, måste de potentiella fördelarna för patienten uppväga riskerna. I de fall då ketokonazol tillförs samtidigt med aripiprazol bör dosen aripiprazol minskas till ungefär halva den förskrivna dosen.


När det står så, så måste ju husläkaren o psykiatern samverka, det har dom aldrig gjort, dom skiter i interaktionerna! Vem tar ansvaret för det? Jag? Jag kan gå o köpa Fungoral schampo receptfritt, vem fan upplyser om det? Min syster har utbildning inom egenvården på apoteket, men inte fan vet hon att ett schampo kan vara farligt tillsammans med min antipsykotika!?

Jag själv o flera här på Viska läser ju på om sina mediciner, men det gör nog inte gemene man? Man kanske läser bipacksedeln o det står att man ska höra med sin läkare om man använder Abilify o medel mot svamp. Men jag tror inte gemene man tänker på sånt.
Mer
6 år 3 månader sedan #1011730 av Zoidar
Har du kollat allergi? Kan det vara något sådant?

Anchored in Christ ✟

Mer
6 år 3 månader sedan #1017224 av Undrande
Hm Jag tror att det avser systemisk terapi med K. Din apotekare ska veta, din läkare är ofta lite amatör. Babyolja från Barnängen, jag har kört Aco mjällshampoo länge nu, och nej, jag har iaf inga mjäll. Men skalpen är svullen.
Mer
6 år 3 månader sedan #1017232 av Zoidar
Richard har du kollat så du inte är allergisk mot katter?

Anchored in Christ ✟