Plötsligt förvärrad tinnitus

Mer
5 år 3 månader sedan #1123683 av sodergardfia
Hej alla viskare!
Först: min skallröntgen gav helt normalt svar , så ingen tumör . Fast det trodde jag inte heller , det var min läkare som misstänkte / ville dubbelkolla.
Nu till ämnet: senaste dagarna har jag märkt av tinnitus mer, det har gradvis ökat. Jag tror att jag haft lite tinnitus en lång tid, men jag har bara då och då tänkt på det. Men sedan i lördags (tror jag) har den varit alltmer tydligt närvarande och sedan dess blivit met intensiv och högljudd. Först var det ett ganska tyst men lite gällt sus i högra örat, sedan började suset alltmer ta formen av ett pip mitt i själva suset , och nu på kvällen piper o susar det gällt i BÅDA öronen! Det är nästan som att det är MER i det VÄNSTRA örat än i högra , rentav!

Vad kan det här bero på? Jag tycker mig alltså ha haft diskret, lindrig tinnitus länge, men upplever att den har stegrats o ökat sista veckan !
För exakt en vecka sen satte jag ut Elvanse , och i måndags började jag ta Ritalin. Kan det påverka ? Jag ska kolla FASS!

På nåt sätt känns det som att ljudet sitter i/ kommer från bakhuvudet , men jag tror inte jag hallucinerar . Brukar ha taktila hallucinationer , inte med hörseln. Är det vanligt att man tycker att tinnitus kommer från ett bestämt håll???
Mer
5 år 3 månader sedan #1123685 av Geta
Det kan bero på stress att din tinnitus har förvärrats. Min tinnitus blir också värre vid stress. Annars har jag en ganska måttlig tinnitus som knappt märks.
Mer
5 år 3 månader sedan #1123693 av sodergardfia
Vi får hoppas att det är så, Geta ! Det låter troligt, jag har ju varit stressad när jag slutade med Elvanse, för det var ju jobbigt. Jag har visserligen fått börja med Ritalin nu, men det kan nog bero på omställningen.
Sen har jag läst att tinnitus kan bero på problem med axlar o nacke, och det har jag haft i flera år. Men det är inte värre än vanligt, så det borde inte öka min tinnitus såhär.

Jag tror att det kanske är en kombination av stress, medicinbyte och mina nack-och-axel-besvär , men säker är jag inte !
Mer
5 år 3 månader sedan #1123696 av memphis
Mediciner har ett förhållande till tinnitus, men tror knappast det dtår om det i fass för tinnitus går inte att bevisa. Men mitt ex hade svåra besvär utav tinnitus och han sa att det blivit värre sen han började äta mediciner, mirtazapin och Adhd-medicinen Concerta. Han var helt säker på att hans tinnitus blivit värre av medicinerna.
Mer
5 år 3 månader sedan #1123714 av sodergardfia
Tydligen är särskilt värktabletter boven bakom många fall av tinnitus, utifrån vad jag såg när jag nyss kollade 1177.se (tror jag det var). Men jag tror som du, Memphis , att det orsakas av många andra mediciner också. Tydligaste kopplingen jag ser just nu är den med Ritalin o Elvanse .
Mer
5 år 3 månader sedan #1123715 av IngeF
Forhøyet blodtrykk kan også gi øresus.