Lite debatt

Mer
16 år 10 månader sedan #77018 av iprenmannen
Lite debatt skapades av iprenmannen
Det påstås att man inte kan känna av hjärnan eftersom den inte har några känselreceptorer. Hur många tror det är sant?

Har själv känt stickningar, huvudvärk och annat obehag..

Just nu känns det som om min famlob är helt avdomnad. Ungefär som någon kört in en bedövningspruta. Frågan är om den någonsin kommer vakna till liv igen.

Det har väl ingen svar på men det skulle vara intressant och se om andra upplever något liknade.
Mer
16 år 10 månader sedan #77024 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Lite debatt
Jag tror det är sant att det inte finns några nerver inuti hjärnan som kan ge känslor. Dock har jag känt saker som min hjärna förmodligen projicerade att känna. T ex första gången jag tog Zyprexa kändes det som om hjärnhalvorna trycktes ihop; en bra känsla - hjärnhalvorna ska samarbeta.

Lycka till med din framlob. Den vaknar nog så småningom.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
16 år 10 månader sedan #77067 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Lite debatt
Jag har också läst att hjärnan saknar känselreceptorer, så jag tror nog att det stämmer. Jag har själv haft huvudvärk och också stickningar, men det måste väl då komma från utsidan av hjärnan, men bara uppfattas som det kommer inifrån.

Vid schizofreni är ofta framloben underaktiv vad gäller dopamin och det kan ge negativa symptom. Jag har aldrig haft besvär från framloben, men det kan nog vara ganska många som har det. Möjligen kan Abilify vara bra om framloben fungerar dåligt, eftersom Abilify har en viss dopaminstimulerande effekt och därmed skulle kunna aktivera framloben.
Mer
16 år 10 månader sedan #77695 av iprenmannen
Svar från iprenmannen i ämnet Lite debatt
Hej Admin

Tänkte på det här du skrev att framloben var underaktiv vad gäller dopamin. Hur kan man veta det? Går det att undersöka. Själv har jag inte hört talas om någon sådan undersökning.

Dessutom trodde jag schizofreni berodde på en överaktivitet i hjärnan av dopamin. Därför ger man ju neuroleptika som kan blockera dopamin receptorerna. Det är ju isåfall motsägande.

Ha det bra
Mer
16 år 10 månader sedan #77696 av Geta
Svar från Geta i ämnet Lite debatt
Ursäkta att jag lägger mig i.
De negativa symtomen med apati, nedsatt förmåga att ta initiativ och att utföra saker (fast man kan) kan inte bero på för mycket dopamin.
Mer
16 år 10 månader sedan #77697 av iatros
Svar från iatros i ämnet Lite debatt

Geta skrev: Ursäkta att jag lägger mig i.
De negativa symtomen med apati, nedsatt förmåga att ta initiativ och att utföra saker (fast man kan) kan inte bero på för mycket dopamin.


Det gör det inte heller. De olika signasubstanserna är representerade i olika delar och styrsystem i hjärnan. Vid psykos saknas en del av "bromsen" hos vissa system varför positiva symptom uppträder. Det är alltså ett väldigt komplext system av olika gas och bromssystem i hjärnan och dopamin styr både gas och broms men i olika delar. Det som idag inte riktig klarar av på medicins väg är att gasa och bromsa på rätt ställen. Abilify har lite sådan förmåga, dvs att både gasa och bromsa, medan klassiska neuroleptika bara gör halva jobbet, mycket enkelt uttrykt.

Vad gäller känsel i hjärnan. Hjärnan i sig har inga som helst smärtreceptorer, men innanför skallbenet finns mer än bara hjärnan, blodkärl, hjärnhinnor etc. Dessutom tolkar man oftast smärta från muskler i ansiktet, nacken, hjässan osv som kommandes innifrån, men det gör det alltså inte. Detsamma gäller för andra ställen på kroppen, läs gärna om "refererad smärta"