Testosteron

  • Fredric
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 5 månader sedan #97267 av Fredric
Testosteron skapades av Fredric
Hej Doktorn!
Jag tar 50 mg Risperdal Consta var 14:e dag. Jag fyller 31 om en månad.
Nyligen mätte jag mitt testosteron vid en hälsokontroll på vårdcentralen.
Det var OK, men låg lite lågt, bara på 14. Normalt sa de var mellan 10-30.
Jag har läst att har man under 15 finns det risk för brist.
Beror det på Risperdalen att jag har lågt?
Kan man öka upp testosteronet naturligt?
Jag försöker i alla fall för jag tar zink som tillskott och ser till att jag inte äter för lite fett, för det har jag hört ska vara dåligt för testot.
Ser normal ut i kroppen just nu, är hyfsat smal,har hår på bröstet och skäggväxt, men har lätt att lägga på mig, ssk på magen och låren och svårt att bygga muskler. Jag har styrketränat 3-4 dagar/vecka i ett år men jag har tappat i styrka istället för att öka, jag var starkare när jag inte tränade.
Beror det på det låga testot?

Tacksam om du kan hjälpa mig.
Mer
16 år 5 månader sedan #97279 av Doktorn
Svar från Doktorn i ämnet Testosteron
Hej!

Jag vågar inte säga att det skulle bero på Risperdalen att du har lite lågt testosteronvärde, det kan finnas olika orsaker. 14 är egentligen inget alarmerande värde som bör behandlas medicinskt iallafall.

Att du har förlorat styrka kan ha med ditt testosteron att göra. Det du kan göra själv är att fortsätta med zinktillskott, försöka hålla en balanserad kost gärna med mycket frukt och grönt. Träna, och vila dig ordentligt.

Lycka till!
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 5 månader sedan #97281 av
Svar från i ämnet Testosteron
Hur mäter man testosteronet ?
Låter pinsamt att säga till sin vårdcentral att man
vill mäta testosteronvädet.

Vad är normalvärdet ?
Vad kan hända om man har för lågt ?
Mer
16 år 5 månader sedan #97286 av Doktorn
Svar från Doktorn i ämnet Testosteron
Man mäter det genom blodprov och normalvärdet ligger någonstans mellan 10 och 30 nmol/L (för män)

Om du har för lågt testosteronvärde kan du tappa muskelmassa, känna dig nedstämd och trött, ha minskad sexuell lust m.m.
Mer
16 år 5 månader sedan #97289 av Geta
Svar från Geta i ämnet Testosteron
Får kvinnor högre testosteronvärden efter användning
av antipsykotika?
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 5 månader sedan #97291 av
Svar från i ämnet Testosteron

Doktorn skrev: Man mäter det genom blodprov och normalvärdet ligger någonstans mellan 10 och 30 nmol/L (för män)

Om du har för lågt testosteronvärde kan du tappa muskelmassa, känna dig nedstämd och trött, ha minskad sexuell lust m.m.


Jag känner mig lite trött och har väldigt låg sexuell lust, är det skäl till göra en mätning på vårdcentralen om man är orolig ?