kladdkaka!

Mer
19 år 3 veckor sedan #11805 av Malin
kladdkaka! skapades av Malin
jag tänkte idag sprida ut hemligheten om den gudomligt goda och tveklöst bästa kladdkaka du någonsin kommer att baka! =)

Receptet är väldit enklt, rörs ihop på några få minutera. inga konstigheter behövs. och resultetet är omöjligt att motstå ; )

Du behöver:
En bunke eller liknande som du kan blanda smeten i.
något att bland/röra med. förslagsvis en "slickepott".
en form, omkring 20-25 cm i diameter.
och en ugn, som ska vara 175 grader varm.

och
2 stora ägg
3dl strösocker
1tsk vanillinsocker
2½ msk kakao
½tsk salt (absolut inte mer!)
100g smält smör
1½dl vetemjöl
½tsk bakpulver
(lite smör och ströbröd till formen)

börja med att smälta smöret, och låt det svalna lite.

knäck äggen ner i bunken. häll i sockret och vanillinsockret och rör om med slickepotten så det blir en jämn gegga.
tillsätt sen kakao salt och det smälta smöret.
och till sist mjölet tillsammans med bakpulvret.
rör om så att allting blandas till en enda smet och häll det det i formen som du har smörat och bröat innan. (istället för ströbröd kan man ta hackade nötter, om jag tycker det låter gott)

in i mitten av ugnen, 175 grader. 30-35 minuter.
ju kortare tid i ugnen, ju kladdigare kaka. så variera tiden beroende på smak och formstorlek!

lycka till! =D
Mer
19 år 3 veckor sedan #11906 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet kladdkaka!
Mmmmm.... jättegott! Med vispgrädde till...
Mer
19 år 3 veckor sedan #11911 av jennynen
Svar från jennynen i ämnet kladdkaka!
Ett extra litet tips som jag provade igår:

Om man verkligen vill lyxa kan man göra en himmelsk glasyr och toppa kakan med. Man smälter kokosfett och mörk choklad i en kastrull på medelsvag värme. Hur mycket man tar av vardera spelar egentligen inte så stor roll, men jag tog nog mellan femtio och hundra gram kokosfett och mellan hundra och hundrafemtio gram choklad. När allting smält låter man blandningen svalna något. Sedan rör man i ett ägg och några matskedar socker, två kanske. Ta gärna råsocker för lite krisp, men det spelar inte så stor roll egentligen. Bred glasyren över kakan och ställ svalt. Annars kan man ställa glasyren svalt en stund innan den bres på. Om man vill att kakan ska fortsätta vara lite varm.

Jag kan säga att det var den godaste kladdkaka jag ätit i alla fall!