Potatisgratäng med fläskfilé

Mer
17 år 8 månader sedan #47280 av stefan
Nu är det andra gången nisse bjuder mig och det var minst lika gott denna gången. Nästa gång hoppas jag få bjuda, men jag är ingen kock av samma kaliber som Nisse. Tänkte att Nisse kunde ge receptet om någon på viska skulle vilja prova.
Mer
17 år 8 månader sedan #47282 av Nissegossen
Ja, Stefan! Receptet finns redan under Matrecept på Forums, men jag orkade inte ta fram det! Så det får bli likadant som jag svarade dig på meddelanden! Kopierade den och här har ni texten;

Kul att du gillade det!

Jag skall skriva det här. Det är efter eget huvud.
Så här gör du;

Potatisgratäng med Fläskfilé;

Du tar och skalar potatis och skär den i tunna skivor, antingen med ostyveln eller med skäret på rivjärnet.

Du tar en full kastrull och låter den skurna potatisen ligga i vatten, tills vidare.

Du tar sedan och smörar i en ungnsfast form. Detta kan du göra medan fläskfilén, skivad brynes i stekpannan, med salt och peppar på.

Du tar först ett lager med skivad potatis i formen. därefter tar du och lägger en del av det brynta köttet i formen, därovanpå lägger du ost, antingen ädelost (godast) eller också vanlig hårdostskiva som du tar och lägger på.

Sedan tar du skivade tomater ovanpå alltihop, därefter tar du och lägger gröna bönor på burk runt om. Du kan också lägga lite lökskivor runt om också (vanlig gul lök eller purjolök)

Därefter lägger du ett lager potatis till och gör om det. Om det får plats.

Men det blir säkert till en gratäng till! Så gör två samtidigt, de får plats i ugnen och så har du helt plötslig två middagar.

Du tar i detta läge inte gratängost på utan den väntar du med tills senare.

Kom ihåg att översta lagret skall vara skivad potatis!

Allra sist häller du en tre dl grädde i.

Du sätter in formarna i en ugn på 225 Grader.

Där får du titta på den tills det blivit färg på potatisen, när den fått färg, tar du ut den och ställer den ovanpå spisen och strör mycket gratängost på och sätter alltihop in i ugnen igen.

När gratängosten är lagom brun och så, så är maten färdig!
Du äter av den ena gratängen, den andra kan du frysa in när den svalnat.



Så gör jag! det var så jag gjorde när jag lagade maten jag bjöd dig på!

Ha en bra dag! Nisse.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Skötaren
  • Besökare
  • Besökare
17 år 6 månader sedan #52069 av Skötaren
Svar från Skötaren i ämnet Potatisgratäng med fläskfilé
Undrar lite vad jag skall laga för lunch idag, så jag kikade in här och hittade detta recept. Har dock inte köttet hemma, så det får bli något annat. Men jag kan ju passa på att dela med mig av två andra tips på vad man kan göra med potatisgratäng...

Vill man göra en "vanlig" potatisgratäng med bara någon liten förändring kan man helt enkelt riva ner två morötter i den. Då får den lite färg oxå.
Annars kan man göra en vanlig potatisgratäng och helt enkelt steka köttfärs som man lägger i ett lager högst upp på gratängen och toppar med smält ost.
Lägg den stekta köttfärsen ovanpå gratängen och toppa med ost ca 5 min innan gratängen är helt klar. Mumsigt...