Matrecept

Mer
17 år 7 månader sedan #48842 av Isa-Alise
Matrecept skapades av Isa-Alise
Hittade en trevlig länk med bra recept:

www.mat.konsumentverket.se/
  • Besökare
  • Besökare
17 år 7 månader sedan #48843 av
Svar från i ämnet Matrecept
jag har gått upp mycket i kilo,sedan jag började med zyprexan.men jag börjar träna..måste bara orka fortsätta..sötsugen o hungrig är jag nästan jämt.väger nästan 70 kg på 1,61 cm.
Mer
17 år 7 månader sedan #48845 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Matrecept
Pröva med att ha en skål med skurna grönsaker att småäta på istället för sötsaker... morotstavar, gurkskivor, bitar av paprika, blomkål, och broccoli... vill du kan du göra en mager dipp på lättyogurt med curry eller cayenne peppar till... då blir småätandet nyttigt och man går inte upp i vikt...

Jag gick ned 22 kg efter att ha haft risperdal som gav viktuppgång... mycket tack vare vettig kost, men även tack vare motion...
Mer
17 år 7 månader sedan #48876 av bambigirl
Svar från bambigirl i ämnet Matrecept
Svampomelett

ingredienser

2 ägg
salt
8 msk mjölk
1/2 msk smör

svampstuvning

1/4 burk eller 1 l färsk svamp
1 skiva gul lök

Till stuvning

2 msk smör
1 1/2 msk mjöl
svampspad och gräddmjölk
1 tsk salt
peppar
1 udd socker

Blandas och hälles i omelettpanna med brynt smör. Ställ in den i ugnen 250 - 275 grader. grädda. Stuvningen hälles på hälften av omeletten.
Vik över andra hälften av omeletten.

Låt svampen fräsa en stund med smöret och den hackade löken. Blanda ner mjölet och späd med spad och gräddmjölk, tills stuvningen blir lagom tjock, och krydda. Om färsk svamp användes, rensas den och sköljes i mindre bitar och kokas jämte salt och socker i sitt eget spad. Smält smöret och hackade löken, därefter svampen och såsen göres som föregående.

Lycka till!

Orostat bröd med svampstuvning

Det går bra att använda orostat bröd med svampstuvning också.

Det går också bra att tillsätta ca. 4 skivade champinjoner eller 1 skivad röd lök eller vanlig påläggsskinka i lagom stora bitar till omeletten eller 1 skivad tomat.

/från bambigirl