Ostfest - mina recept och tips!

Mer
16 år 11 månader sedan #76606 av Mammas son
Hej,
Jag hade igår kväll en fest hemma hos mig, för mina närmsta vänner. Vi var 15 stycken, och vi hade en trevlig afton med ost som tema. Jag serverade ost i alla dessa former. Alltsammans blev otroligt gott, och mycket uppskattat så jag tänkte att jag kan dela med mig av mina tips hit, i fall ni skulle bli sugna på en god dessert eller så.

Varm brietårta:
1 hel brieost (antingen ½ eller 1 kg)
1 uppvispat ägg
1 dl finhackade (saltade och rostade) cashewnötter

Rispa av lite "skal" på osten, pensla med ost och häll sedan nötter över hela. Sedan ska detta in i ugnen, 10 minuter för ½ kg och 12-13 minuter för 1 kg ost.

Serveras så fort den har svalnat en smula tillsammans med antingen hjortronssylt eller fikonmarmelad (jag hade båda, så att folk själva fick välja).

Grillad västerbottensost:
600 gram västerbottensost
250 gram kärnfria vindruvor (gärna blandade)
100 gram jordgubbar
½ dl honung
100 gram hackad mörk choklad

Skär osten i jämnstora skivor (inte klumpar, utan tunna skivor). Cirka 8 stycken. Lägg varje ostbit i ett foliepaket som man gör genom att lägga ett dubbelt laget med aluminiumfolie på en bänk, lägga på alla ingredienser och sedan vika upp kanterna så att det blir ett knyte.

Dela jordgubbarna och vindruvorna och fördela jämnt över osten. Häll sedan över honungen och strö över den rivna chokladen.

Foliepaketen läggs sedan på en glödhet grill där dom får ligga i 8 minuter. Osten smälter och blir underbar. Låt stå i 20 minuter och servera sedan med degistivekex och vaniljglass.

Inlagd parmesanost:
* 500 gram parmesanost
* 1 dl vällagrad balsamvinäger
* 2 dl olivolja
* 1 hackad chilifrukt

Parmesanosten skärs till jämnstora bitar, ganska små. Blanda sedan ihop allting och låt marineras över natten.

Passar utmärkt till salta kex och kanske lite crostinis.

Detta var vad jag serverade, och allting smakade underbart. Hoppas att någon av er får nytta av dessa recept på någon av sommarens bjudningar.

:P
Mer
16 år 11 månader sedan #76610 av Nissegossen
:lol: Verkar gott! Något för fest för en Gourmet! :lol:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 10 månader sedan #81450 av Isa-Alise
Varm brietårta har jag prövat... det blir verkligen gott!