Ett sätt att undvika positiva och negativa symptom som schiz

Mer
16 år 1 månad sedan #111400 av Shizofren83
Ett sätt att undvika positiva och negativa symptom som schizofren

Det finns självklart en uppsjö av möjligheter som man kan ta till sig för att undvika positiva symptom som schizofren. Som en tämligen ung person med schizofreni har jag kanske inte den erfarenhet som vissa av er andra har men jag har ändå utvecklat tekniker för att tackla sjukdomen som fungerar för mig. Som förhoppningsvis ska fortsätta fungera. Här kommer mina tips, som förhoppningsvis kan hjälpa någon.

1) För det första gäller det att ta sin medicin. Jag får min medicin i injektionsform så personligen har jag inga problem med det. Det var faktiskt, som för de flesta skulle jag förmoda, så att jag insåg att jag var sjuk och att jag inbillade mig massor av saker om konspirationer som inte finns då jag fick medicin. Först då insåg jag att jag var sjuk. Det gäller alltså att ta sin medicin.

2) Detta leder mig till mitt andra tips. Det kan låta kontroversiellt då många talar om att man inte ska göra sjukdomen till sin identitet men jag anser att man ska det. Man ska se sig själv som schizofren. Bara genom att se mig som schizofren och tolka min verklighet och mina sinnesuttryck och röster utifrån det har jag insett att de konspirationer jag tidigare trodde på helt enkelt inte finns.

3) Ge aldrig upp. Själv har jag varit väldigt deprimerad, dock ett kort tag, då jag insåg att jag hade schizofreni. Dock så bestämde jag mig för att det finns så mycket upplevelser, så mycket härligt och underbart i livet att det helt enkelt inte är någon mening med att bara ge upp. Om man behöver hjälp av medicin för detta ska man självklart ta sådan hjälp.

Sammanfattningsvis, jag tar min medicin i stora doser, ser mig själv som schizofren och ger aldrig upp! Så tacklar jag mina problem. Hoppas någon kan få hjälp av dessa tips! Kommentera gärna vad ni anser om punkt 2. Gör ni likadant att ni har schizofreni som en del av er självbild?

/Schizofren83
Mer
16 år 1 månad sedan #111407 av galärslav
Jag tar oxå min medicin
+ punkt 2 Inser att jag har den sjukdom jag har och försöker inte fly ifrån den utan kämpar i nuet med de symptom jag har. Jag skall be läkaren om att vi kan läsa min journal som man har rätt till men väntar mig inte några diagnoschocker av journalen direkt .
+ det där med att aldrig ge upp är bra , att man fightas hela tiden då man behöver det
Mer
16 år 1 månad sedan #111411 av Inwatto
Jag ser mig som frisk schizofren (jfr nykter alkoholist) och tar min medicin för annars blir jag sjuk schizofren. Visserligen jobbar jag på att bli botad från schizofrenin, genom att försöka angripa vilka tankar jag har och förändra dom. Men, jag har inga garantier för att lyckas utan kämpar på ändå.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
16 år 1 månad sedan #111412 av Abzu
Man bör nog också försöka ha så bra kontakt med vården som möjligt.
Ok på alla ställen är inte vården så bra....och alla läkare är inte heller bra och då kan det blir svårt.

Jag tar jag mina mediciner, skriver som terapi och tränar på gym för att mota bort övervikt, ångest och depression. Jag försöker att umgås med vänner och träna på koncentration också genom att läsa.
just nu trappar jag ned på min anti-depressiva medicin, minsta möjliga medicinering är ju önskvärt.

Att se sig själv som schizofren kanske är bra för vissa, men en del tenderar att använda sina diagnoser som ursäkter ibland, även när det inte är befogat. Själv använder jag diagnosen i "reklam" syfte för mitt skrivande, det ger ju faktiskt läsare. Men i min vardag ser jag mig inte direkt som schizofren, jag ser det så att jag har vissa problem och jag försöker att få allt att funka ändå - mitt vis.
Nu ska jag hämta min tvätt!
Mer
16 år 1 månad sedan #111419 av galärslav
+ att inte slarva med sömnen är viktigt
själv blir jag risig om jag är uppe en hel natt
Mer
16 år 1 månad sedan #111421 av Khai Chau